Adófórum

Adózási és számviteli információk

egyéni váll.cégautóadója

Egyéni vállalkozók

egyéni váll.cégautóadója

HozzászólásSzerző: adotanacs » csüt. jan. 01, 1970 1:00 am

Sziasztok! Segítsetek cégautóval kapcsolatban,  eddig nem követtem csak felületesen az eseményeket, mivel nem volt rá igény. Most egyik egyéni vállalkozóm szeretne vásárolni egy szgk-t, amelyre megfizetné a cégautó adót. Nem taxis, vagy bérbeadó, csak mindennap vidékre jár dolgozni. Jól emlékszem,  amortizációt nem számolhat el teljes egészében, valamint költséget is csak a hivatalos utakra utnyilvántartással számolhat?   

Köszi ha segítetek, most megint a könnyebb végét fogtam meg a dolognak, ugy gondolom akit ez érintett, kapásból tudja a választ.

Köszi Ani

adotanacs
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:14 am

egyéni váll.cégautóadója

HozzászólásSzerző: Pikikee » hétf. jan. 26, 2009 8:15 pm

Szia Ani ! 

Most küldtem át egy anyagot, de ide is idehozom, mert mások számára is hasznos lehet ( bár az amortizáció elszámolásáról nem ír :(( ) , de azt mindjárt megválaszolják a lányok kapásból :-)

 

Cégautóadó
Alapvetően változtattak az eddigi cégautó adóztatási gyakorlaton. Az adóalanyok körét jelentősen kiterjesztették, igaz, a fizetendő adó mértékét pedig jelentősen csökkentették. Eddig, aki fizetett, az havi szinten (egy normálisabb autó után) legalább 40-50 ezer ft-ot fizetett. Ők most megússzák majd ezen összeg akár harmadával.

tudnunk kell, hogy kiküldetési rendelvénnyel elkerülhetjük a cégautóadót, vagy akkor is, ha csak a 9 ft-os munkába járási költségtérítést fizetjük a munkavállalónak, semmi mást. A kiküldetési rendelvénynek sok fontos tartalmi kritériumnak kell megfelelnie : kétpéldányos bizonylat, mely tartalmazza az üzleti utazás célját, időtartamát, útvonalát, apeh üzemanyagárát az adott hóra, az szgk.üzemanyag fogyasztási normáját. Fogyasztási apeh norma : gázüzeműnél 1000 köbcentiig 8 liter/100 km, 1001-1500 köbcenti közt 9 l/100 km, 1501-2000 köbcenti közt pedig 10 l/100 km. Gázolajüzemű szgk-nál 1500 köbcenti hengerűrtartalomig 6 liter/100 km, 1501-2000 köbcenti közt pedig 7 l/100 km.

Cégautóadót kell fizetni 2009-től mindenkinek, aki költséget számol el az adott hónapban egy személygépkocsira (ez jelenthet csak biztosítási dijat, de jelenthet benzin költségtérítést útnyilvántartás alapján). Tehát ezentúl mindegy, hogy ki az szgk. tulajdonosa, a munkavállaló magánszemély, a cégtulajdonos, vagy a cég ! fizetnie kell a lizimgbevevőnek is, vagy a belföldön a szgk-t használónak is, még ha nem is ők szerepelnek a forgalmiban üzembentartóként (megint bezártak egy kiskaput, csak így tovább...-)) !!

Csak abbana hóban kell cégautóadót fizetni, amely hó előtti hóban bármilyen költséget elszámoltunk a szgk-ra. Már látom is vállalkozók tömegét, akik egyetlen hónapba fogják tömöríteni összes kilóméterpénzüket

A cégautóadó havonta fizetendő mértéke 2009-ben 1600 köbcenti hengerűrtartalomig (vagy 1200 köbcenti kamratérfogatig) 7,000 ft, minden egyéb esetben 15 ezer ft.

Az adót negyedévente, a negyedévet követő hó 20-ig kell bevallani és megfizetni. 

Tehergépkocsi, vagy személygépkocsi ?
És utolsósorban azt hiszem érdemes részletesebben kitérni arra a kérdésre, hogy milyen szempontokat kell vizsgálnunk annak megállapításánál, hogy az általunk vett platós kisteherautó valóban kisteherautónak minősül e. Tehát az áfa levonható e utána az áfa tv. alapján és cégautóadót nem kell e utána fizetnünk az szja tv. alapján.
Áfa tv.szempontjából egyszerűbb a helyzet. A frissen beszerzett tehergépjárműveknél csak a számlán levő VTSZ (vámtarifaszámot) kell megvizsgálnunk. Amennyiben ez nem 8703, akkor levonhatjuk az áfát. Azonban figyelnünk kell arra, hogy 2002.júliusában minden gépkocsit átsoroltak a tv.i szabályozások változása miatt ! Tehát meg kell vizsgálnunk, hogy az általunk most használtan veendő, de 2002-ben gyártott tehergépjármű az új 2002.júliusi besorolás szerint is tehergépjárműnek minősül e ! Könnyebbség, hogy amennyiben ezeken a régi besorolású tehergépjárműkön időközben nem végeztek átalakítási munkálatokat (plusz ülések behelyezése, vagy a rögzítők megléte, stb), akkor ezek ma is tehergépjárműnek minősülnek. Áfa szempontból a következők a feltételek jelenleg :
furgon tipus : vezetőfülkét gyári térelválasztó különíti el a rakodótértől; max.3 személy szállítható benne; raktérben nincs ülésrögzítési lehetőség (tehát amennyiben más kerültek bele beépítésre ülések utólag, akkor a tehergk.besorolás azonnal átcsap személygépkocsi besorolásba !)
"pick-up" tipus : bruttó tömege max.5 tonna; minimális hasznos teherbírásuk 2500 kg.
zárt karosszériás terepjáró : személygépkocsi "puttonyos" haszongépjármű : gyári térelválasztó elem a vezetőfülke és a rakodótér között; 2 fő szállítására alkalmas
hagyományos áruszállító : bruttó tömegük nagyobb, mint 5 tonna; 
Szja szempontjából a következőkre figyeljünk : 
vezetővel együtt max.8 személy szállítására alkalmas
vegyes használatú, max. 2500 kg.együttes tömegű 
rakodótere kettőnél több utas szállítására alkalmas (akár oldható ülésrögzítéssel)
Tehát, ha vettünk egy 2700 kg-os megengedett legnagyobb össztömegű gépjárművet, melynek vtsz száma 8704, az szja szerint már nem lehet szgk, tehát cégautóadót nem kell fizetnünk. Az áfa szempontokat végigellenőrizve is tehergépkocsinak minősül, tehát levonható a beszerzés 20%-os áfája, az évi 20%-os értékcsökkenési leírás megengedett, a gázolaj és a javítási ktg-k áfája is levonható ! Egyetlen teendő van, hogy minden megtett útról menetlevelet kell készíteni !

Üdv: Ildi


Pikikee
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:15 am

egyéni váll.cégautóadója

HozzászólásSzerző: adotanacs » hétf. jan. 26, 2009 8:49 pm

Szia Ildi! Köszi, már megnéztem délután, mert választ kellett adnom. Üdv. Ani
adotanacs
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:14 am


Vissza: Egyéni vállalkozók

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 102 vendég