Sziasztok!
Először azokat szeretném megnyugtatni, akik számára dilemmát jelent az üzletszerűség. Üzletszerű-e az, ha a munkavállalónak nyújtok olyan szolgáltatást, melynek keretében beszélhetnek a céges telefonon? Az ÁFA tv. 5.§ (1) mondja ki, hogy mi minősül gazdasági tevékenységnek. E szerint minden ellenérték fejében rendszeres jellegggel végzett bevételszerző tevékenység gazdasági tevékenységnek minősül. Mivel ez így a törvény szemszögéből egyet jelent az üzletivel, így túl van tárgyalva az üzleti rész.
A tájékoztatóból kiderül, hogy ha a munkavállalónak továbbszámlázzuk a díjnak legalább a 20%-át, akkor a véleményezett magáncélú használatot kilőjjük. Ekkor átalányt biztos, hogy nem kell fizetni, de természetesen vizsgálhatják, hogy a magáncélú használat nem magasabb-e ennél. Ezt ÁFA szempontjából is vizsgálhatják. Ugyanis a magáncélú használatra eső részt nem lehet levonni. Ha tehát a 30%-on felüli a magáncélú használat, akkor nem lehetne 70%-ot sem levonni.
Természetesen még mindig beleköthetnek abba, hogy nincs részletes számla, hívás napló meg egyéb nyilvántartások.
Tessék! Lehet vizsgálódni. Azért mert nincs ilyen nyilvántatásom nem követtem el mulasztást, mert a tájékoztatóban előírt nyilvántartások vezetését törvény vagy rendelet nem írja elő. A 20%-os véleményezett magáncélú használatot kifizettettem a foglalkoztatottakkal. Egyedül az lehet a gond, hogy nem tudom igazolni a számlában szereplő teljesítéseket. Ezt tényleg nem fogom tudni. De nem is kell, ha olyan szolgáltatást nyújtok és úgy írom a szerződést, hogy a számla végösszegének 30%-át kell kifizetnie a telefont használó munkavállalónak. A tájékoztató szerint még meg is egyezhetnek a munkavállalók, hogy ki mekkora részt fizet ki, ha egy telefont többen használnak. Azért ebbe én nem mennék bele, ha lehet minden telefont hozzá rendelnék egy személyhez. Ha a munkavállaló elfogadja a feltételeket, papíron, akkor minden rendben!
Üdvözlettel: Gyergyói István