Adófórum

Adózási és számviteli információk

E 101 Nyomtatvány

Nemzetközi adózás

E 101 Nyomtatvány

HozzászólásSzerző: HANGA » csüt. jan. 01, 1970 1:00 am

Itt  a  kérdések  között  találtam  meg,  hogy  a  külföldi  munkavállalás esetén  az  E 101  nyomtatványt  kell  kitölteni.  Belföldi egyéni  vállalkozó  alkalmazottja  külföldön AU  kap  munkát,  rövidebb  időre  kimegy. EV-nek van  közösségi adószáma.  Biztositását  szeretnénk rendezni.  Honnét  tölthető  le  az  E 101 nyomtatvány?
HANGA
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:13 am

E 101 Nyomtatvány

HozzászólásSzerző: madora100 » vas. dec. 16, 2007 11:07 am

Én úgy tudom, hogy az oep-nél szerezhető be. (vagy talán nyomtatványboltban), mert térítéses nyomtatvány.
madora100
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:11 am

E 101 Nyomtatvány

HozzászólásSzerző: valterjozsefne » vas. dec. 16, 2007 11:17 am

Szia! Az E101-es  számú egészségbiztosítási  kártyát  az OEP nél lehet igényelni, névre szólóan állítják és az EUS országokban sürgős esetekben egészségügyi ellátást kaphat a tulajdonosa. Nem EUS országokra más az elnevezése, most nem jut eszembe, de az OEP nél biztosan segítenek. Mária
valterjozsefne
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:13 am

E 101 Nyomtatvány

HozzászólásSzerző: zspotorke » vas. dec. 16, 2007 11:33 am

Szia!

Egy kis segítség a nyomtatvány kiváltásával kapcsolatosan:

Az 1408/71/EGK rendelet a társadalombiztosítási rendszerek koordinációjáról szól, a jogszabályi rendszer része, és Magyarország Európai Unióhoz való csatlakozása óta ezt a jogszabályt közvetlenül alkalmazni is kell. A rendelet nemcsak azon állampolgárok részére szabályozza az egészségügyi szolgáltatások igénybevételének lehetőségét, akik átmeneti jelleggel tartózkodnak bármelyik EGT-tagállam területén, hanem azok részére is, akik munkavégzés céljából hosszabb ideig tartózkodnak egy másik tagállamban.

Ezen dolgozók részére a kiküldetést elrendelő magyarországi munkáltató kéri meg az E101-es jelű nyomtatványt.

A rendelet főszabálya szerint az EU-állampolgárok és az EGT-tagállamok területén lakó személyek biztosítási kötelezettsége annak a tagállamnak a jogszabályai alapján áll fenn, ahol az adott személy keresőtevékenységét folytatja.

A kiküldöttek viszont - a kiküldetés teljes időtartama alatt - továbbra is abban az államban maradnak biztosítottak, ahol munkáltatóiknak székhelye/telephelye van, és ahonnan a másik tagállamba küldik ki őket munkavégzés céljából. Ennek a fennmaradó biztosításnak az igazolására történik az E101-es nyomtatvány kiállítása, az illetékes teherviselő által.

Az igazolás a kiküldetés időtartamára, legfeljebb azonban 12 hónapra állítható ki.

Az E101-es nyomtatvánnyal igazolja a biztosítási kötelezettség alóli mentességét az a személy is, aki egy időben párhuzamosan több tagállam területén végez keresőtevékenységet.

A nyomtatvány kiállításához az alábbi iratok és okmányok szükségesek: Foglalkoztatói nyilatkozat, amelynek tartalmaznia kell a következőket:

- A munkavállaló a kiküldetés időtartama alatt folyamatosan fenntartja a munkaviszonyt a kiküldő munkavállalóval, különös tekintettel a munkavégzés meghatározásának jogára és a bérfizetési kötelezettségre.

- A munkavállaló a kiküldetés időtartama alatt folyamatosan fizeti a járulékokat a munkavállaló után, és teljesíti a foglalkoztatót terhelő egyéb kötelezettségeket (pl.: bejelentés).

- A munkavállalóit nem abból a célból küldi ki, hogy korábban kiküldött munkavállalókat váltson a kiküldetés szerinti államban.

- A kiküldetési időszak lejártával biztosítja a munkavállalók részére a magyarországi továbbfoglalkoztatás lehetőségét.

- Számottevő gazdasági tevékenységet folytat, és Magyarországon nem csak a vállalat irányításában dolgozó irodai alkalmazottakat foglalkoztat, továbbá megadja

= a Magyarországon belföldi megrendelések teljesítéséből, illetve külföldi tevékenységéből származó árbevétel arányát,

= a Magyarországon termelésben foglalkoztatott munkavállalók számát, és a külföldön foglalkoztatott munkavállalókhoz viszonyított arányát,

= szükség szerint egyéb adatokat, amellyel a belföldi gazdasági tevékenység számottevő jellege alátámasztható (pl.: belföldi megrendelések száma és aránya az összes megrendeléshez képest).

Fontos, hogy az E101-es nyomtatvány kiállítását csak a kiküldő munkáltató kérheti, a fentiekben leírt nyilatkozat mellé csatolt kérelemmel, melynek tartalmaznia kell:

- a kiküldő munkáltató nevét, nyilvántartási (vagy adó-) számát, pontos címét,

- a kiküldött dolgozó adatait (név, születési hely és idő, taj-szám),

- a kiküldött dolgozó biztosítási jogviszonyára vonatkozó adatokat (a kiküldő munkáltató mióta foglalkoztatja, szükség esetén a megelőzően fennállt jogviszonya),

- a külföldi munkáltató adatait, ahova a munkavállalót kiküldik (név, pontos cím, ország),

- a kiküldetés időtartamát,

- mely céget terheli a munkabér és a társadalombiztosítási járulék fizetésének kötelezettsége,

- a munkavállaló korábbi külföldi kiküldetésére vonatkozó adatokat,

- nyilatkozatot arról, hogy a kiküldő munkáltató nem foglalkozik munkaerő-toborzással.

Amennyiben a foglalkoztató igénylése megfelel a követelményeknek, annak alapján az illetékes MEP ügyintézője kiadja az E101-es nyomtatványt. Fontos tudnivaló, hogy a kérelem elbírálására és a nyomtatvány kiadására a MEP-nek 30 nap áll rendelkezésére, tehát időben kell a kérelmeket benyújtani.

Nem adható ki az E101-es nyomtatvány, ha:

- a kiküldő munkáltató munkaerő-toborzással foglalkozik,

- a kiküldő munkáltató a cégbíróság által jogerősen be nem jegyzett előtársaság,

- a kiküldő munkáltató nem rendelkezik belföldi tevékenységgel, illetve Magyarországon csak adminisztratív tevékenységet lát el,

- a kiküldött dolgozó a kiküldetést megelőző 30 napon belül nem rendelkezik a Tbj-tv. 5. §-a szerinti biztosítással,

- a kiküldött dolgozó munkaviszonya, illetve magyarországi biztosítási jogviszonya a kiküldetés során nem áll fenn,

- abból a célból küldik ki a dolgozót, hogy egy korábbi munkavállalót felváltson a célországban,

- a dolgozó korábban már a célországban volt kiküldött 12 hónapra, és a két kiküldetés között még nem telt el 60 nap.

Megoldható egyazon kiküldött részére több nyomtatvány kiadása abban az esetben, amikor a célországban, több telephelyen vagy munkahelyen foglalkoztatják, ezt azonban a kiküldő foglalkoztatónak a kérelemben jeleznie kell.

Amennyiben a kiküldetés a 12 hónap lejárta előtt véget ér, a munkáltató ezt jelzi az illetékes MEP-nek, ahol a nyomtatvány megszüntetésre kerül.

Ha a kiküldetés tovább tart, mint a 12 hónap, egyszeri alkalommal további 12 hónapra meghosszabbítható. Ilyen esetben a már kiadott E101-es nyomtatvány másolatával, az E102-es B részének kitöltésével (a nyomtatványt az OEP honlapjáról le lehet tölteni) 4 példányban kell benyújtani a célország illetékes szervének, aki hozzájárul vagy elutasítja a további külföldi munkavégzést.

Önálló vállalkozó is kérheti az E101-es nyomtatvány kiállítását, amennyiben maximum 12 hónapig úgy folytatja egy másik tagállamban a tevékenységét, hogy a magyar szabályok szerint marad biztosított.

A vállalkozó kérelmének tartalmaznia kell az alábbi adatokat:

- a vállalkozó nevét, címét, taj-számát, vállalkozói igazolványának számát, adószámát,

- milyen tevékenységet végez Magyarországon, és ezt mióta folytatja,

- a megrendelő cég nevét, címét,

- a külföldi tevékenység végzésének helyét, vagy a vállalkozó külföldi telephelyének címét,

- a külföldi tevékenység időtartamát (tól-ig).

A vállalkozónak továbbá nyilatkoznia kell arról, hogy:

- a vállalkozás folytatásához szükséges telephelyet, irodát továbbra is fenntartja,

- a járulékokat Magyarországon fizeti,

- a másik állam területén magyarországi tevékenységi körébe tartozó tevékenységet folytat,

- a külföldön átmenetileg végzett tevékenység befejezésével, Magyarországon tovább folytatja tevékenységét.

Tengerészek részére is kiadható az E101-es nyomtatvány, amennyiben a tengerészt foglalkoztató munkáltató vagy az önálló vállalkozó tengerész átmenetileg egy másik tagállam lobogója alatt hajózó hajó fedélzetén végez tevékenységet.

Fontos, hogy a fentiekben leírtakat pontosan és hiánytalanul tartalmazza a kérelem - amelyet lehet postán küldeni, személyesen beadni, vagy esetleg faxon elküldeni -, mert jelentősen meghosszabbíthatja az ügyintézési időt, ha az ügyintézőnek még leveleznie kell.

Segítség lehet, ha a foglalkoztató ügyintézője fénymásolatban mellékeli a biztosítási jogviszonyokra vonatkozó iratokat (pl. társadalombiztosítási kiskönyv, munkáltatói igazolások stb.).

Miután az E101-es nyomtatványokat annak a külföldi munkáltatónak a címére állítják ki, ahová a kiküldetés szól, nagyon fontos annak pontos neve és címe is.

Üdv: P.Zsuzsa

 

zspotorke
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:13 am


Vissza: Nemzetközi adózás

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég

cron