Szia Kornélia!
A mi értelmezésünkben a viszáru nem ugyanaz, mint az pl. az ÁFA törvény értelmében. Javaslom olvasd el az APEH honlapon az ezzel kapcsolatban feltett iránymutatást, nekem 2 napja volt ezzel dolgom, ha leírom miként kellett eljárnom, biztosan leszűröd a lényeget: Én egy gyártó/vegyipari termékelőállító cégtől számláztam ki a saját termelésű készletet, a vevő megrendelésére és átvételére alapozva, az átvett terméket nem szállította el a szállító vállalta, hogy az elszállításig felelős őrzésben tartja. Majd amikor jött a fizetési határidő, a vevő elkezdett hímezni,hámozni: először, hogy ő a megrendelt terméket csak több hónap alatt fogja tudja eladni, ezért a fizetési határidőt kéri három részletben megállapítani. A szállító ezt visszautasította. Akkor jött azzal,hogy ő egyébként még el sem szállította a terméket, úgy hogy nem is történt szerinte teljesítés, tehát kéri a számlát stornózni, meg egyébként ajánl nekünk egy másik vevőt maga helyett....., stb. A lényeg a lényeg, az általa ajánlott vevő valóban megerősített, hogy megveszi a terméket, amit két tételben kér kiszámlázni, két különböző fizetési határidővel. Na jött a dilemma: visszáruként visszaveszem a terméket az eredeti vevővőtől (gyakorlatilag ugyanúgy minuszos számlát állítok ki,) vagy mi legyen, annál is inkább, mert nem akartam a stornó számlát, mert annak olyan szaga van, mintha akkor az eredeti számla "fiktív lett volna". Elkezdtem körbejárni a dolgot, s végül is az APEH honlapon lévő tájékoztató alapján kénytelen voltam a számlát szerződés meghiúsulásra hivatkozva stornózni, azaz stornó számlát kiállítani.
Régen elfogadott gyakorlat és normális ügymenet volt, hogy a kereskedelemben is a nagyker, ha visszavette az árut, akkor ő adott róla minuszos visszárú számlát, az eredeti eladási árán számolva. A hivatkozott tájékoztató ezt sem zárja ki teljesen, de sok feltétel megvalósulása esetén történhet csak ilyen fajta számlázás, egyébként azt mondja, hogy aki eredetileg megvette az árut/terméket, ha vissza akarja adni és a szállító hajlandó visszavenni, akkor a vevő (mint egy áru értékesítést) számlázza ki az eredeti szállító felé (mint egy eladást/értékesítést). Nézd meg a szállító, vevő között létrejött szerződést, s próbáld meg az abban szereplő tartalmat beültetni az APEH tájékoztató szövegkörnyezetébe, s kiderül, hogy a meglvő szerződés alapján a szállító állít-e ki minuszos visszáru számlát, vagy a vevő úgy adja vissza, hogy kiszámlázza a szállítónak azt, amit visszaad, vagy stornózni kell a számlát.
Ha a vevőd számlázza rád vissza, azt amit te termékként adtál el neki, akkor amikor te azt megveszed - és már további gyártási/eljársi folyamatot nem végzel rajta, magyarul nem minőségi hiba miatt jött vissza -, akkor igen már a könyvelésedben árubeszerzésként szerepelteted és amikor eladod valakinek, az áru eladás lesz és annak "költsége " már ELÁBÉ lesz.
Sajnos nem tudom neked a tájékoztatót bemásolni, mert nem vagyok olyan számítógépes zseni.