| ||
8356 Tehergépkocsi-vezető A személygépkocsi-, a tehergépkocsi- és az autóbuszvezető benzin vagy dízelüzemű gépjárműveket vezet személy vagy áruszállítási céllal bel- és külföldön a közlekedésbiztonsági szempontok maximális betartásával. A telephelyen átveszi, ellenőrzi, esetleg karbantartja, javítja és üzemanyaggal feltölti járművét, elvégzi a szállítást, és vezeti az útiokmányokat. A vezetők munkaidejük jelentős részét ülve töltik. A közlekedési szabályok betartása és a forgalom folyamatos nyomonkövetése komoly figyelemösszpontosítást és koncentrációs készséget követel. A figyelem pillanatnyi kihagyása könnyen balesetek forrása lehet. A vezető nemcsak magáért és járművéért tartozik felelősséggel, hanem az utasok és a szállítmány épségéért is. A vezetéskor alapvető fontosságú a gyors reakciókészség és a tökéletes mozgáskoordináció. Az érzékszervi funkciók kiemelt fontosságúak, ezért a hivatásos vezetőket, pályaalkalmassági-vizsgálaton is tesztelik. Ezek közül a látásnak és színlátásnak a közlekedési szituációk és a jelzések folyamatos figyelemmel kísérése, a térlátásnak a biztonságos követési távolság megítélése, a hallásnak pl. a vészhelyzetek időben történő felismerése szempontjából van jelentősége. A buszvezető tájékoztatja az utasokat a megállókban a menetidőről, problémák esetén (üzemzavar, dugó) pedig az aktuális információkról, ezért fontos a jó beszédkészség és a jó együttműködési készség. A tehergépkocsivezető pedig a szállítmányok átvételekor-átadásakor veszi hasznát ezeknek a készségeknek. A kormány, a jelzőkarok és a pedálok kezelése a karok, a kéz és a lábfejek használatát igénylő munka. A rossz minőségű úttestek és a rossz üzemállapot következtében, erőteljesen rázkódhat és igen zajos lehet a jármű. Segédkeznek a különböző szállítmányok és poggyászok bepakolásában, elhelyezik és biztonságosan rögzítik ezeket, ilyenkor emelnek és cipelnek, apróbb szereléseknél és javításoknál pedig olykor hajlott, görnyedt testtartásban dolgoznak. Munkaidejük az alkalmazó elvárása szerint változik. Sokszor kell vidékre, esetleg külföldre utazniuk, így munkájuk váltakozó helyű és sok utazást igénylő, néha hétvégeken is dolgoznak. Feladatai: · a mindenkori KRESZ és biztonsági előírásoknak és utasításoknak megfelelően a gépjármű vezetése · tehergépkocsi rendeltetési helyre történő vezetése, a rakomány károsodásmentes szállítása · rakodási feladat irányítása, a rakomány átadása, illetve átvétele, a tehergépkocsira felszerelt csörlő vagy emelő működtetése · adminisztrációs feladatok ellátása, útinapló vezetése, díjszámfejtés, pénzkezelés és elszámolás · a gépjárművek műszaki állapotának ellenőrzése, a gépjármű működési zavarainak, hibáinak meghatározása, behatárolása, a kisebb hibák javítása, a gépjármű rendszeres ápolása Jellemző munkakörök: · Dömpervezető · Kamionvezető · Trélervezető Néhány kapcsolódó, de máshová sorolt foglalkozás: 8311 Mezőgazdasági erőgépvezető, -kezelő 8355 Személygépkocsi-vezető Minimális képzettségi (képesítési) feltétel: II. képzettségi szint (szakmunkásképző, szakiskola) |
Így igaz, csak azoknak lehet a 78 e, akik olyan munkakört végeznek melyhez 8 általános is elég, vagyis pl. a tgk. vezető is, mert ehhez nem kell szakképesítés, csak jogsi. Akiknek már bármiféle szakképesítés kell, vagyis akik olyan munkakört látnak el, melyhez legalább szakmunkásképző kell, azoknak már a 94 jár.
Üdv. Kata
Ancsa !
Igazad van, a csoport főcímet nem olvastam el. Kösz.
Krizsik
Nézzétek meg ennek a rendeletnek a mellékletét, ez felsorolja kinek kell a 94 ezer:
21/2010. (V. 14.) NFGM rendelet
az egyes ipari és kereskedelmi tevékenységek gyakorlásához szükséges képesítésekről
Akkor mi a különbség az árufuvarozó, személyszállító vállalkozóknál mondjuk a soförnek és rakodónak fizetett bér között?
Vannak tevékenységek amik más rendeletek hatálya alá tartoznak, talán 89/1988 Mt rendelet , ami a gk-hoz kapcsolódik.:))
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 34 vendég