Megtaláltam benne azt az időszakot. Én 84-ben és 86-ban szültem, és kaptam GYES-t. Mihez kell? Az évek igazolásához? Én úgy tudom, hogy elég a születési anyakönyvi kivonata gyereknek.
Márti
Mivel a GYES az alacsony iskolai végzettségűek és keresetűek kivételével a társadalom többi rétegére kevéssé hatott, előtérbe került az a logikus gondolat, hogy a termékenység növeléséhez a közepes és magasabb iskolai végzettségűek és keresetűek gyermekvállalási feltételeit is javítani kell. Ennek a felismerésnek az eredménye lett a 3/1985. (I. 17.) MT sz. rendelet a gyermekgondozási díj bevezetéséről. A rendelet szerint a GYED a gyermek 1 éves koráig jár. Az az anya jogosult rá, akinek a gyermek születését megelőző egy évben legalább 270 nap biztosítási ideje van. Tehát a jogosultsága azonos a terhességi és gyermekágyi segélyével. Összege és annak kiszámítási módja pedig azonos a táppénzével, amiről a 17/1975. (VI.14.) MT sz. rendelet úgy rendelkezik, hogy "ha a biztosítás megszakítás nélkül két év óta fennáll, a táppénz a napi átlagkereset hetvenöt, egyébként hatvanöt százaléka".
Ez a 65-75% már magas szinten keresetarányos juttatást jelent minden társadalmi réteg számára, tehát a közepes és magasabb keresetű nők számára is megfelelően kompenzálja a gyermekgondozás miatt kieső keresetüket. Meg kell jegyeznem, hogy a közepes vagy magas kereset csak korosztályuk átlagához képest az, de nem a társadalom átlagához képest. A fiatalok keresete ugyanis átlagosan alacsonyabb szokott lenni, mint a középkorúaké vagy mint a társadalom átlagáé. Úgyhogy emiatt a GYED fontossága abban is áll, hogy ha a vertikális redisztribúció szempontjából nézzük, a GYES-nél erősebben javította a társadalom szegényebbik felébe tartozó rétegek helyzetét (ugyanis többen vették igénybe a fiatalok közül, mint a GYES-t), így korántsem tekinthető pusztán egy, a jómódúaknak adott fölösleges szociális juttatásnak, valamiféle "népesedéspolitikai luxusnak". A GYED-et bevezető rendelkezés egyébként felülről limitálta azt. A GYED egyben alulról is limitált, napi összege nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj minimális összegének egyharmincad részénél (tehát a havi összege az öregségi nyugdíjminimumnál). Arról is rendelkezett jogszabály, hogy ha valakinek a GYES kedvezőbb, akkor a GYED helyett azt vehesse igénybe.
Az 5/1986. (II.27.) MT sz. rendelet kiterjesztette a GYED-et a gyermek 1,5 éves koráig, majd az 56/1987. (XI.6.) MT sz. rendelet a gyermek 2 éves koráig. A GYES-t tehát igyekeztek fokozatosan felváltani a - nők számára kedvezőbb, az állam számára költségesebb - GYED-del. Elképzelhető, hogy ezt a törekvést az 1980-as évek végén egyre nehezebbé váló gazdasági helyzet akasztotta meg. A GYED egyébként család- és népesedéspolitikai szempontból sikeresebb volt, mint a GYES 1967-es bevezetése vagy az 1973-as csomag, mert azoknál kevésbé növelte ugyan a termékenységet, de a pozitív változás ezúttal tartósnak bizonyult [31]. A GYED egy kiforrottabb, érettebb, átgondoltabb demográfiai hátterű család- és népesedéspolitikának, egyben a "hanyatló