Forrás:ADÓ TB KALAUZ
A hat év alatt a nemleges nyilatkozatra vonatkozó szabályozás tartalmilag öt ízben változott meg.
6. 2008. január 1-jétõl kezdõdõen hatályos szabályozás értelmében "annak a szervnek (szervezetnek), amelynek az (1) bekezdés alapján nyilvántartó lapot kiállítania nem kell, e tényrõl a tárgyévet követõ év április 30-áig - a nemlegesség okának megjelölése mellett - a területileg illetékes regionális nyugdíjbiztosítási igazgatóságot értesítenie kell. "A Tbj. 5. §-ának (3) bekezdése szerinti biztosított és a Tbj. 26. §-ának (7) bekezdése szerinti felszolgáló továbbra sem köteles nyilvántartó lapot kiállítani, ha a személyi jövedelemadó-bevallásában járulékalapot képezõ jövedelem, illetve borravaló hiányában nyugdíj-biztosítási, nyugdíjjárulék-bevallást, illetve befizetést nem teljesített. [A TnyR. 86. § (2) bekezdésének 2008. január 1-jétõl hatályos szövegét a TnyR. módosításáról szóló 365/2007. (XII. 23.) kormányrendelet 18. § (2) bekezdés ae) pontja állapította meg. Az átmeneti rendelkezés értelmében a 2007. december 31-ét követõ adatszolgáltatásra kell alkalmazni. ]
Fentiekre figyelemmel - a jelenleg is hatályos elõírás értelmében - a 2008. január 1-jétõl kezdõdõen teljesített adatszolgáltatások esetében a nemleges nyilatkozat kötelezettsége azon szervek (szervezetek) esetében áll fenn, amelyeknek a TnyR. 86. § (1) bekezdésében foglalt adatszolgáltatási fõ szabály értelmében nyilvántartó lapot kiállítaniuk nem kell.
2. A "nullás" adattartalmú adatszolgáltatásról
Az ún. "nullás" adattartalmú adatszolgáltatás alapja az a generális szabály, amely a NYENYI adatszolgáltatást a biztosítottak körébe tartozó személyekre nézve kivétel nélkül kötelezõvé teszi. [A TnyR. 86. § (1) bekezdésére figyelemmel a Tbj. 5. § (1)-(3) bekezdésében említett biztosítottakról nyilvántartólapot kell kiállítani.]
E kötelezettség azokban az esetekben is fennáll, amikor a jogalkotó az alapjogviszony valamely sajátossága miatt, nem írja elõ kötelezõ jelleggel a fizetendõ járulékok alapját, és megengedi a ténylegesen elért járulékalapot képezõ jövedelem - adott esetben 0 forint - alapján történõ járulékfizetést. A jelenleg hatályos szabályozásban a jogalkotó által elõbbi kedvezménnyel honorált esetek részben az egyidejûleg fennálló több jogviszonyhoz, részben pedig a biztosítotti kategória speciális ismérveihez köthetõek.
2.1. "Nullás" adatszolgáltatás többes jogviszonyok esetén
1. A Tbj. 5. § (1) bekezdés e), illetõleg f) pontja alapján - ténylegesen elért járulékalapot képezõ jövedelemre tekintet nélkül is - biztosítottak a kiegészítõ tevékenységûnek nem minõsülõ egyéni illetõleg társas vállalkozók.
A Tbj. 31. § (4) bekezdése értelmében, amennyiben a társas vállalkozó vagy az egyéni vállalkozó egyidejûleg munkaviszonyban is áll és foglalkoztatása eléri a heti 36 órát, illetõleg közép- vagy felsõfokú oktatási intézmény nappali tagozatán folytat tanulmányokat, a társadalombiztosítási járulék, az egészségbiztosítási járulék és a nyugdíjjárulék (tagdíj) alapja a ténylegesen elért járulékalapot képezõ jövedelem. (Elõbbiektõl eltérõen az egyszerûsített vállalkozói adó szabályai szerint adózó egyéni vállalkozó esetében az egyszerûsített vállalkozói adóról szóló törvényben meghatározott adóalap 4 százaléka, átalányadózó egyéni vállalkozó esetében pedig az átalányadó alapját képezõ jövedelem képezi a járulékok alapját.)
Amennyiben az egyidejûleg legalább heti 36 órás munkaviszonyban álló vagy közép- vagy felsõfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató társas, illetõleg egyéni vállalkozónak e tevékenységében járulékalapot képezõ jövedelme nem volt, személyére nézve fennáll a "nullás" adatszolgáltatás kötelezettsége.
2. "Nullás" adatszolgáltatási kötelezettség állhat fenn - azon jogviszonya(i) alapján, amely(ek)ben a Tbj. 31. § (6) bekezdésére figyelemmel a járulékfizetési kötelezettség alapja a ténylegesen elért, járulékalapot képezõ jövedelem - az egyidejûleg társas vállalkozóként is biztosított egyéni vállalkozó esetén is.
3. Mentesség az adatszolgáltatás alól
Nem kell adatszolgáltatást teljesíteniük
- a Tbj. 5. § (3) bekezdése szerinti biztosítottaknak (cégközi kapcsolatokon alapuló biztosítás esete), ha a személyi jövedelemadó-bevallásukban járulékalapot képezõ jövedelem hiányában nyugdíj-biztosítási és nyugdíjjárulék-bevallást, illetve -befizetést nem teljesítettek,
- a Tbj. 26. § (7) bekezdése szerinti felszolgálóknak, ha a személyi jövedelemadó-bevallásukban borravaló hiányában nyugdíj-biztosítási, nyugdíjjárulék-bevallást, illetve -befizetést nem teljesítettek,
--a foglalkoztatónak nem minõsülõ kiegészítõ tevékenységû egyéni vállalkozóknak, ha e tevékenységükbõl járulékalapot képezõ jövedelmük nem származott, és
- azoknak a mezõgazdasági õstermelõknek, akik (az adatszolgáltatással érintett idõszakban mindvégig) saját jogú nyugdíjban részesültek, illetõleg özvegyi nyugdíjban részesültek, és a reájuk nézve irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötték. (Tekintettel arra, hogy az adatszolgáltatási kötelezettség csak a biztosított mezõgazdasági õstermelõk után áll fenn. Az említett szempontoknak megfelelõ mezõgazdasági õstermelõk pedig nem esnek biztosítási kötelezettség alá.)
Természetesen a fenti kör által - kötelezettség hiányában és formakényszer nélkül - a mentességre tett bejelentést a nyugdíj-biztosítási igazgatási szervek elfogadják, feldolgozzák, és adategyeztetés vagy ellenõrzés keretében vizsgálják. (A formakényszer hiánya miatt ilyen esetekben a gyakorlatban el lehet fogadni a nemleges nyilatkozat formanyomtatvány alkalmazásával tett bejelentést is, de azt megkövetelni nem lehet.)
KJ.