A napokban voltam egy előadáson. A bérelszámolás volt a téma, mégpedig a hagyományostól eltérőnek ítélt esetekben. Persze ez így megfoghatatlan, hiszen kinek mi a hagyományostól eltérő? Van, akinek a „sima" minimálbéres számfejtés, van, akinek a gépkocsivezetők számfejtése eltérő a szokásostól. Érdemes végigszaladni a különböző számfejtéseken. Először lássunk példát a távolléti díj megállapítására
1. Példa
Személyi alapbér 100.000 Ft havibér. Háromműszakos munkarend, előző évben 135 óra túlmunka, csoportvezető, pótlék mértéke 11%, melegüzemi pótléka 5%.
Távolléti díj az igénybevétel időpontjában érvényes személyi alapbér, a rendszeres pótlékok, és a kiegészítő pótlékok együttes összegének időarányos része.
Rendszeres pótlék, mely szabály alapján illeti meg a munkavállalót, ha munkát végez.
Kiegészítő pótlék, az előző évben teljesített túlmunka alapján járó százalékos mértékű pótlék.
Műszakpótlék, 2 műszak / 7,5%, 2 műszak, ha éjsz. műszak aránya eléri a 30%-ot, 3 műszak/15%, megszakítás nélküli (folyamatos) munkarend esetén / 20%.
Számítás 1.: (100000/174)||[(100000/174)×(5%+11%+15%+5%)]= 575||(575×36%)= 782 Ft/óra
Számítás 2.: (100000/174)||((((100000/174)×5%×11%)×15%)×5%)= 575||(575×41%)=811 Ft/óra
Melyik számítás a helyes? Miért?
Az 1. számítás a helyes. Azért, mert a pótlékok összegét egyenként és úgy összesítve kell számítani, a 2. számítás pedig halmozást tartalmaz.
2. Példa:
A munkavállaló órabéres. Órabére márciusban 600 Ft, áprilisban 700 Ft. Márciusban a műhelyben dolgozik két műszakban. Az előző évben 78 óra túlmunkát teljesített. Áprilisban "kiemelik", csoportvezető lesz, pótléka 15%, egyműszakos munkakör, viszont óránkét 75 Ft melegüzemi pótlékot kap. Szabadságot ad ki a munkáltató részére március 25-április 12-ig.
Hogyan alakul a távolléti díj számfejtése?
A távolléti díjat - ellentétben az átlagkeresettel - havonta kell megállapítani.
Márciusban a két műszakért jár 7,5% pótlék, az előző évben teljesített 78 óra túlmunkáért jár 3%. Így a távolléti díj 600 || 10,5% = 663 Ft.
Tehát 2006. márciusban 663 Ft lesz az óradíj alapú távolléti díj. 2006 áprilisban már más a helyzet. A 78 óra előző évi túlmunka után járó kiegészítő pótlék továbbra is megilleti. Elveszti viszont a kétműszakos munkarend miatti kiegészítő pótlékot. Ezzel szemben megilleti viszont a 15 százalékos csoportvezetői pótlék, továbbá figyelembe kell venni a fix összegű melegüzemi pótlékot. A távolléti díja 700 Ft || 18% || 75 Ft = 901 Ft lesz az óradíj alapú távolléti díj.
Alaposan megszigorították a teljesítménybér alkalmazása esetén a teljesítménykövetelmény megállapításának szabályait. Ehhez először részletesen át kell tekinteni a szabályokat.
"143. § (1) A munkavállalót megillető munkabér időbérként vagy teljesítménybérként, illetve a kettő összekapcsolásával állapítható meg. A személyi alapbért időbérben kell meghatározni.
(2) A teljesítménykövetelményt a munkáltató olyan előzetes - objektív mérésen és számításon alapuló - eljárás alapján köteles meghatározni, amely kiterjed a követelmény rendes munkaidőben történő százszázalékos teljesíthetőségének vizsgálatára.
(3) A teljesítménykövetelmény megállapítása, illetve az azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalói csoportok meghatározása során tekintettel kell lenni a munkáltató működési körébe tartozó feltételekre, így különösen a munkavégzés, a munkaszervezés és az alkalmazott technológia objektív körülményeire.
(4) A teljesítménykövetelményt és a teljesítménybér-tényezőket alkalmazásuk előtt írásban közölni kell a munkavállalóval. Írásbeli közlésnek minősül a tájékoztatás helyben szokásos módon történő közzététele.
(5) A teljesítménykövetelmény megállapításával kapcsolatos vita esetén a munkáltatónak kell bizonyítania, hogy eljárása nem sértette a (2)-(3) bekezdésben foglaltakat, továbbá a jóhiszeműség és a tisztesség követelményeit.
(6) Ha a teljesítménykövetelmény teljesítése jelentős részben nemcsak a munkavállalón múlik, garantált bér megállapítása is kötelező.
143/A. § (1) A teljesítménykövetelmény megállapítása sérti a 143. § (2)-(3) bekezdését, továbbá a jóhiszeműség és tisztesség alapelvét, amennyiben a naptári hónap átlagában az azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalók
a) legalább fele nem éri el a százszázalékos teljesítményt, emellett
b) tényleges átlagos teljesítményük száz százaléknál kevesebb.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt esetben a munkáltató köteles az azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó valamennyi munkavállaló tárgyhavi teljesítményének azonos arányú kiigazítására oly módon, hogy átlagos teljesítményük a százszázalékos szintet elérje. A tárgyhavi teljesítménybért a kiigazított teljesítmény alapján kell megállapítani.
(3) A teljesítménykiigazítás során a munkáltató által megállapított teljesítménykövetelményt alapul véve, meg kell határozni a munkavállaló tényleges teljesítményszázalékát, azt meg kell szorozni százzal, és elosztani a munkáltatónál azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalók tényleges átlagos teljesítményszázalékával.
(4) Az (1)-(3) bekezdés alkalmazása során nem kell figyelembe venni
a) a technológiaváltás, továbbá
b) a munkába állás, illetve az új munkakör betöltése
időpontjának naptári hónapjában, illetve az azt követő két naptári hónapban az ezzel érintett munkavállalók által nyújtott teljesítményt.
(5) A (4) bekezdéssel érintett munkavállalók teljesítményére az ott meghatározott időszak alatt a teljesítmény-, valamint ennek alapján a teljesítménybér-kiigazítás nem kötelező.
(6) A munkavállalót megillető kiigazított teljesítménybért a (2)-(5) bekezdésben foglalt eljárás alkalmazásával megállapított, kiigazított teljesítményszázalék alapján kell meghatározni, és a 155. § (1) és (3) bekezdése alkalmazásával kifizetni.
(7) A teljesítménybér-kiigazítás érdekében a munkáltató naptári hónaponként köteles nyilvántartani
a) a munkáltató által megállapított teljesítménykövetelmény alapulvételével az egyes munkavállalók tényleges teljesítményszázalékát,
b) az azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalók tényleges, átlagos teljesítményszázalékát,
c) az egyes munkavállalók (2)-(5) bekezdés alapján kiigazított teljesítményszázalékát, valamint
d) a kiigazított teljesítményszázalék alapján a (6) bekezdés alkalmazásával megállapított kiigazított teljesítménybért.
(8) Az (1) bekezdésben szereplő vélelem a 143. § (5) bekezdésében foglaltak megfelelő alkalmazásával munkaügyi perben megdönthető."
Lássunk erre egy egyszerűbb számítási példát is.
10 fős munkavállalói csoport. A teljesítményük csoportszinten 90%.1 fő új emberként tölti be a munkakört, teljesítménye 112%. 4 fő teljesítménye 100%, a másik 5 fő teljesítménye személyenként 82%.
Ez esetben a teljesítmény-követelmény meghatározása sérti a tisztesség és jóhiszeműség elvét.
A vizsgálat során figyelmen kívül kell hagyni azt az 1 főt, aki új munkaerőként van a csoportban.
A teljesítményt csoportszinten 100%-ra kell kiegészíteni. Ezt úgy kell végrehajtani, hogy mindenkinek azonos mértékkel kell emelni úgy, hogy a teljesítmény csoportszinten legalább 100% legyen. Ha mind a 9 fő teljesítményét megemeljük 10%-kal, akkor éppen 100% a csoport teljesítménye.
Számítás: 4×110 || 5×92 =900
900/9=100
Meg kell jegyezni, hogy ha tartósan alacsony a csoport teljesítménye, akkor érdemes megvizsgálni, hogy vagy a csoport egyes tagjai alkalmatlanok a teljesítményre, vagy azt állapították meg tévesen. Mindenesetre a teljesítménykövetelmény megállapítása munkaügyi perben megdönthető.
(Teleki Gyula László)