Adófórum

Adózási és számviteli információk

Ajándék utalvány felajánlása

Juttatások, költségtérítések

Ajándék utalvány felajánlása

HozzászólásSzerző: lavina » csüt. jan. 01, 1970 1:00 am

Kedves Fórumozók!

Az alábbi témával nem tudok megbirkózni.

 

Cégünket  megkereste egy újság azzal a kéréssel, hogy egy saját  rendezvényükön történő sorsolásra ajánljunk fel hétvégére szóló ( szállodai szolgáltatásra vonatkozó )ajándékutalványt.

Eddig ilyen meg nem volt.

 

Mi lehet ennek a menete? Kiállítom a sorszámozott ajándék utalványt. Ez idáig rendben. De hogyan tovább? Milyen adóvonzata lesz ez esetben, ezt mikor vallom és fizetem, nem fogom tudni, hogy ki kapta stb.

 

Kérem segítségedet, gyakorlatotokban már biztosan volt ilyen.

 

Nagyon vad dolog lenne, ha az újság szerződés keretében vállalna valamilyen ellenszolgáltatást, pl. hirdetést ezen rendezvényen és az ajándék utalvány közvetlen költségét reklám költségként számolnám el?

 

Normál esetben, ha vásárolnak tőlünk ajándék utalványt, annak ellenértékét bevételezzük, és egyéb kötelezettségként nyilvántartásba vesszük. Majd amikor jött a nyertes  és igénybe veszi a szolgáltatást, kiállítjuk a számlát, és vegyes könyveléssel összevezetjük a vevőt és a kötelezettséget.

 

 

 

lavina
 
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:12 am

Ajándék utalvány felajánlása

HozzászólásSzerző: radeva » hétf. aug. 17, 2009 4:38 pm

szia Lavina!
ez a szakmai cikk talán a segitségedre lesz.

Az ajándéksorsolás egy engedélyhez ugyan nem – de előzetes bejelentéshez kötött szerencsejáték. Így elsőként a vonatkozó jogszabályt kell megjelölnünk: ez pedig  a szerencsejáték szervezéséről  1991. évi XXXIV. törvény. Van egy végrehajtási rendelete is: a 32/2005. (X. 21.) PM rendelet az egyes szerencsejátékok engedélyezésével, lebonyolításával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatok végrehajtásáról.

A hatóság, amely az engedélyek kiadásával, bejelentések fogadásával és az ellenőrzéssel foglalkozik: az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Központi Hivatala Szerencsejáték Felügyeleti Főosztálya. Tehát az APEH, mert ő vette át a megszüntetett Szerencsejáték Felügyelet hatáskörét.

Az elérhetőségei: honlapja: www.szf.hu.  Címe: 1051 Budapest, Sas u. 23.  Telefon: +36/1/373-1600 Levélcím: 1372 Budapest, Postafiók 431. A Központi Ügyfélszolgálati Iroda címe: 1051 Budapest, Nádor u. 19. Az országban regionális szinten működnek ügyfélszolgálati, ahol a szükséges nyomtatványok személyesen beszerezhetők, lásd a honlapon.

Az ajándéksorsolás fogalma

A törvény 23.§-a határozza meg az ajándéksorsolás fogalmát: Aki rendszeresen, saját nevében áruk, szolgáltatások értékesítését végzi, engedély nélkül rendezhet és bonyolíthat le vásárlással vagy szolgáltatás igénybevételével egybekötött ajándéksorsolásos akciót (a továbbiakban: ajándéksorsolás), amelyben a vásárlónak a meghatározott értékű, mennyiségű vagy fajtájú áru megvételekor vagy szolgáltatás igénybevételekor kapott sorsjegy nyilvános kihúzása esetén áru vagy szolgáltatás formájában nyereményt kell adni.

Ebből látszik a lényeg: engedély nélkül végezhető, értékesítési, szolgáltatás-nyújtási tevékenységhez kapcsolódik, - a játékos a vásárló, aki sorsjegyet kap, amellyel részt vesz a nyilvánosan lebonyolított sorsoláson.

Ezt bármely vállalkozás alkalmazhatja a saját termékeire.

A játékos

A játékos a vásárló.  Az Egyéni vállalkozók kézikönyvére két ajándéksorsolást is szervezünk – az egyik az  30.000,-Ft bankkártyás főnyereményű ajánló-ajándéksorolás, a másik a 70.000,-Ft bankkártyás főnyereményű vásárlás-ajándéksorsolás. Már az előkészítés során felmerült egy dilemma, nevezetesen, hogy az ajánló ajándéksorsolás tulajdonképpen nem is felel meg az ajándéksorsolás jogi fogalmának, mert nem feltétele a vásárlás. Az előbb idézett törvényhely  pedig vásárlással egybekötött akcióról rendelkezik. Az ajánlásnál pedig nincs vásárlás. Ezt a dilemmánkat megerősítette a Szerencsejáték Felügyeleti  Főosztály ügyfélszolgálata is szóban – miszerint ez az ajánlásra alapozott sorsolás, ha nem vásárláshoz kötődik, akkor nem tartozik a törvény hatálya alá. Egyébként ennek adójogi következménye van, azon túl, hogy teljesen szabadon végezhető. A szervező, mint kifizető a nyertes nyereményéből nem a külön adózó 33% forrásadót köteles levonni – mert az csak a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény alapján szervezett szerencsejátékra vonatkozik, hanem összevontan adózó egyéb jövedelemként 36%  adóelőleges jövedelemként kell  kezelni. Miután szeretjük túlteljesíteni a dolgokat, azért bejelentettük az ajánlás kampányt is a hatóságnak – míg a nyertes jövedelmét egyéb jövedelemként kezeljük.  Tehát csak a vásárló lehet játékos – ahol nincs vásárló – ott is lehet ilyent szervezni, de az nem a törvény szerinti ajándéksorsolás.

A nyeremény

Gondolom, mindenhol nagy dilemma a nyeremény meghatározása. Most fut a médiákban egy 1.000.000,-Ft-os párizsi utazás kampány – hát ezt a mértéket még nem kívántuk felajánlani. Itt van egy korlátozás, hogy készpénz nem lehet nyeremény. De a vonatkozó hivatalos kiadványok – amelyek beszerezhetők az ügyfélszolgálatokon, letölthetők a www.szf.hu honlapról – hangsúlyozzák, hogy a bankkártyát nem tekintik készpénznek, azt fel lehet ajánlani nyereményként. Tulajdonképpen el is dőlt a kérdés, mert termékkörünkben nincs olyan, amely önmagában elérne mondjuk egy figyelemfelkeltőbb értéket, - és univerzálisan értékelhető lenne általánosságban. A piacon viszont csak egyetlen ilyen bankkártya van, amely anonim módon ilyen célra felhasználható, ez pedig az OTP Meglepetéskártyája. Semmi gond, egyébként is ott vezetjük a számlát, már meg is rendeltük. Lényeges, hogy legkésőbb a sorsolás napjára elkészüljön, hiszen ha törik, ha szakad, a nyertesnek át kell adni.  II-III. díjként saját értékesebb könyveinket ajánlottuk fel.

Az Szja törvény eltérő adókulcsokat alkalmaz a pénzbeli nyereményre (25%) és a nem pénzbeli nyereményre (33%). Miután a készpénzt nem sorsolhatunk, a bankkártyát nem pénzbeli nyereményként kezeljük, és a nyereményösszeg után 33% szja-t fogunk befizetni az államkasszába. Lehet, hogy ez vitatható, és elég lenne a 25% is – de mint említettem, szeretjük túlteljesíteni a jogszabályokat, ebből ne legyen vita.

A bejelentés

A törvény bejelentéshez köti az ajándéksorsolás szervezését – és még feltétel az is, hogy a bejelentést követő 10 nap elteltével hirdethető meg az ajándéksorsolás. A bejelentést egy az ügyfélszolgálaton beszerezhető nyomtatványon kell megtenni. Nem tölthető le, nem postázzák ki – csak személyesen adják oda az ügyfélszolgálatukon. Ez egy többpéldányos, sorszámozott nyomtatvány, amely tartalmazza a bejelentés szükséges adatait, és egyben ugyanazon sorszám alatt tartalmazza a majdan elkészítendő és benyújtandó végelszámolás nyomtatványát is.

A bejelentést követő 10 nap elteltével hozható nyilvánosságra az ajándéksorsolás ténye, nyereményei, feltételei.

A nyilvánosság követelménye azt jelenti, hogy a sorsolást közjegyző jelenlétében kell lebonyolítani.

A  bejelentés nyomtatványban le kell írni, hogy a nyertest hogyan azonosítjuk, és hogyan keressük meg. Esetünkben a vásárlási számla lesz a sorsjegy, kihúzásával azonosítható a nyertes, akit e-meilben, vagy telefonon fogunk megkeresni. Az e-mail ajánló kampányról egy visszaigazoló e-mail lesz a sorsjegy.

A sorsolás napját követő 120 napon belül a végelszámolás nyomtatványát be kell nyújtani a hatóságnak.

Adózási kérdések

A sorsolásos játékok után általában játékadót kell fizetni, - azonban a törvény kifejezett rendelkezése folytán az ajándéksorsolás – a miénk is - mentes a játékadó alól. Ez az adó a szervezőt terhelné a nyeremények értéke után – de a mentesség folytán ezt nem kell fizetni.

Más kérdés, hogy a nyeremény a nyertes játékosnál  – amennyiben magánszemély – Szja kötelezettség alá esik, amelyet természetesen nem a magánszemély fizet meg, hanem a szervezőnek kell levonnia és befizetnie, és erről a nyertesnek igazolást adnia. A vonatkozó szabály az Szja törvényben:

Nyereményből származó jövedelem
76. § (1) A nyeremény esetében - ha az nem tartozik a kamatjövedelemre vonatkozó rendelkezések hatálya alá - a szerencsejátékok szervezéséről szóló törvényben meghatározott engedélyhez kötött sorsolásos játékból, az ajándéksorsolásból, valamint a fogadásból származó nyeremény (a továbbiakban: adóköteles nyeremény) címén kapott bevétel egészét jövedelemnek kell tekinteni.
(2) Pénzbeli nyeremény esetén az adó összege 25 százalék, amelyet a magánszemélyeknek kiosztandó teljes nyereményösszegből egy tételben kell a kifizetőnek levonnia, és befizetnie.
(3) Ha a nyeremény nem pénz, hanem más vagyoni érték, akkor annak általános forgalmi adó nélkül számított szokásos piaci értékét alapul véve, annak 33 százalékát kell adó címén a kifizetőnek megfizetnie.
(4) Nem számít jövedelemnek a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény 16. §-a alapján engedélyhez nem kötött sorsolásos játékból, a sorsjátékból, a pénznyerő automatából, a játékkaszinóból, a bukmékeri rendszerű fogadásból, továbbá a lóversenyfogadásból, bingójátékból származó nyeremény.

A költségek

Az alábbi költségekkel számolunk:
1. Bejelentés illetéke: 2.200,-Ft
2. Felügyeleti díj: 5.000,-Ft
3. Főnyeremény bankkártya értéke: 70.000,-Ft
4. II-III. díjak értéke: 16.200,-Ft.
5. Szja a nyeremények után: 26.000,-Ft
6. Közjegyző díj: kb. 50.000,-Ft
7. Landig pagek elkészítésének költsége: 140.000,-Ft
8. Internetes reklámkampány 100.000,-Ft
Összesen tehát: 409.400,-Ft

radeva
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:12 am


Vissza: Juttatások, költségtérítések

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 10 vendég