ez a szakmai cikk talán a segitségedre lesz.
Az ajándéksorsolás egy engedélyhez ugyan nem – de előzetes bejelentéshez kötött szerencsejáték. Így elsőként a vonatkozó jogszabályt kell megjelölnünk: ez pedig a szerencsejáték szervezéséről 1991. évi XXXIV. törvény. Van egy végrehajtási rendelete is: a 32/2005. (X. 21.) PM rendelet az egyes szerencsejátékok engedélyezésével, lebonyolításával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatok végrehajtásáról.
A hatóság, amely az engedélyek kiadásával, bejelentések fogadásával és az ellenőrzéssel foglalkozik: az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Központi Hivatala Szerencsejáték Felügyeleti Főosztálya. Tehát az APEH, mert ő vette át a megszüntetett Szerencsejáték Felügyelet hatáskörét.
Az elérhetőségei: honlapja: www.szf.hu. Címe: 1051 Budapest, Sas u. 23. Telefon: +36/1/373-1600 Levélcím: 1372 Budapest, Postafiók 431. A Központi Ügyfélszolgálati Iroda címe: 1051 Budapest, Nádor u. 19. Az országban regionális szinten működnek ügyfélszolgálati, ahol a szükséges nyomtatványok személyesen beszerezhetők, lásd a honlapon.
Az ajándéksorsolás fogalma
A törvény 23.§-a határozza meg az ajándéksorsolás fogalmát: Aki rendszeresen, saját nevében áruk, szolgáltatások értékesítését végzi, engedély nélkül rendezhet és bonyolíthat le vásárlással vagy szolgáltatás igénybevételével egybekötött ajándéksorsolásos akciót (a továbbiakban: ajándéksorsolás), amelyben a vásárlónak a meghatározott értékű, mennyiségű vagy fajtájú áru megvételekor vagy szolgáltatás igénybevételekor kapott sorsjegy nyilvános kihúzása esetén áru vagy szolgáltatás formájában nyereményt kell adni.
Ebből látszik a lényeg: engedély nélkül végezhető, értékesítési, szolgáltatás-nyújtási tevékenységhez kapcsolódik, - a játékos a vásárló, aki sorsjegyet kap, amellyel részt vesz a nyilvánosan lebonyolított sorsoláson.
Ezt bármely vállalkozás alkalmazhatja a saját termékeire.
A játékos
A játékos a vásárló. Az Egyéni vállalkozók kézikönyvére két ajándéksorsolást is szervezünk – az egyik az 30.000,-Ft bankkártyás főnyereményű ajánló-ajándéksorolás, a másik a 70.000,-Ft bankkártyás főnyereményű vásárlás-ajándéksorsolás. Már az előkészítés során felmerült egy dilemma, nevezetesen, hogy az ajánló ajándéksorsolás tulajdonképpen nem is felel meg az ajándéksorsolás jogi fogalmának, mert nem feltétele a vásárlás. Az előbb idézett törvényhely pedig vásárlással egybekötött akcióról rendelkezik. Az ajánlásnál pedig nincs vásárlás. Ezt a dilemmánkat megerősítette a Szerencsejáték Felügyeleti Főosztály ügyfélszolgálata is szóban – miszerint ez az ajánlásra alapozott sorsolás, ha nem vásárláshoz kötődik, akkor nem tartozik a törvény hatálya alá. Egyébként ennek adójogi következménye van, azon túl, hogy teljesen szabadon végezhető. A szervező, mint kifizető a nyertes nyereményéből nem a külön adózó 33% forrásadót köteles levonni – mert az csak a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény alapján szervezett szerencsejátékra vonatkozik, hanem összevontan adózó egyéb jövedelemként 36% adóelőleges jövedelemként kell kezelni. Miután szeretjük túlteljesíteni a dolgokat, azért bejelentettük az ajánlás kampányt is a hatóságnak – míg a nyertes jövedelmét egyéb jövedelemként kezeljük. Tehát csak a vásárló lehet játékos – ahol nincs vásárló – ott is lehet ilyent szervezni, de az nem a törvény szerinti ajándéksorsolás.
A nyeremény
Gondolom, mindenhol nagy dilemma a nyeremény meghatározása. Most fut a médiákban egy 1.000.000,-Ft-os párizsi utazás kampány – hát ezt a mértéket még nem kívántuk felajánlani. Itt van egy korlátozás, hogy készpénz nem lehet nyeremény. De a vonatkozó hivatalos kiadványok – amelyek beszerezhetők az ügyfélszolgálatokon, letölthetők a www.szf.hu honlapról – hangsúlyozzák, hogy a bankkártyát nem tekintik készpénznek, azt fel lehet ajánlani nyereményként. Tulajdonképpen el is dőlt a kérdés, mert termékkörünkben nincs olyan, amely önmagában elérne mondjuk egy figyelemfelkeltőbb értéket, - és univerzálisan értékelhető lenne általánosságban. A piacon viszont csak egyetlen ilyen bankkártya van, amely anonim módon ilyen célra felhasználható, ez pedig az OTP Meglepetéskártyája. Semmi gond, egyébként is ott vezetjük a számlát, már meg is rendeltük. Lényeges, hogy legkésőbb a sorsolás napjára elkészüljön, hiszen ha törik, ha szakad, a nyertesnek át kell adni. II-III. díjként saját értékesebb könyveinket ajánlottuk fel.
Az Szja törvény eltérő adókulcsokat alkalmaz a pénzbeli nyereményre (25%) és a nem pénzbeli nyereményre (33%). Miután a készpénzt nem sorsolhatunk, a bankkártyát nem pénzbeli nyereményként kezeljük, és a nyereményösszeg után 33% szja-t fogunk befizetni az államkasszába. Lehet, hogy ez vitatható, és elég lenne a 25% is – de mint említettem, szeretjük túlteljesíteni a jogszabályokat, ebből ne legyen vita.
A bejelentés
A törvény bejelentéshez köti az ajándéksorsolás szervezését – és még feltétel az is, hogy a bejelentést követő 10 nap elteltével hirdethető meg az ajándéksorsolás. A bejelentést egy az ügyfélszolgálaton beszerezhető nyomtatványon kell megtenni. Nem tölthető le, nem postázzák ki – csak személyesen adják oda az ügyfélszolgálatukon. Ez egy többpéldányos, sorszámozott nyomtatvány, amely tartalmazza a bejelentés szükséges adatait, és egyben ugyanazon sorszám alatt tartalmazza a majdan elkészítendő és benyújtandó végelszámolás nyomtatványát is.
A bejelentést követő 10 nap elteltével hozható nyilvánosságra az ajándéksorsolás ténye, nyereményei, feltételei.
A nyilvánosság követelménye azt jelenti, hogy a sorsolást közjegyző jelenlétében kell lebonyolítani.
A bejelentés nyomtatványban le kell írni, hogy a nyertest hogyan azonosítjuk, és hogyan keressük meg. Esetünkben a vásárlási számla lesz a sorsjegy, kihúzásával azonosítható a nyertes, akit e-meilben, vagy telefonon fogunk megkeresni. Az e-mail ajánló kampányról egy visszaigazoló e-mail lesz a sorsjegy.
A sorsolás napját követő 120 napon belül a végelszámolás nyomtatványát be kell nyújtani a hatóságnak.
Adózási kérdések
A sorsolásos játékok után általában játékadót kell fizetni, - azonban a törvény kifejezett rendelkezése folytán az ajándéksorsolás – a miénk is - mentes a játékadó alól. Ez az adó a szervezőt terhelné a nyeremények értéke után – de a mentesség folytán ezt nem kell fizetni.
Más kérdés, hogy a nyeremény a nyertes játékosnál – amennyiben magánszemély – Szja kötelezettség alá esik, amelyet természetesen nem a magánszemély fizet meg, hanem a szervezőnek kell levonnia és befizetnie, és erről a nyertesnek igazolást adnia. A vonatkozó szabály az Szja törvényben:
Nyereményből származó jövedelem
76. § (1) A nyeremény esetében - ha az nem tartozik a kamatjövedelemre vonatkozó rendelkezések hatálya alá - a szerencsejátékok szervezéséről szóló törvényben meghatározott engedélyhez kötött sorsolásos játékból, az ajándéksorsolásból, valamint a fogadásból származó nyeremény (a továbbiakban: adóköteles nyeremény) címén kapott bevétel egészét jövedelemnek kell tekinteni.
(2) Pénzbeli nyeremény esetén az adó összege 25 százalék, amelyet a magánszemélyeknek kiosztandó teljes nyereményösszegből egy tételben kell a kifizetőnek levonnia, és befizetnie.
(3) Ha a nyeremény nem pénz, hanem más vagyoni érték, akkor annak általános forgalmi adó nélkül számított szokásos piaci értékét alapul véve, annak 33 százalékát kell adó címén a kifizetőnek megfizetnie.
(4) Nem számít jövedelemnek a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény 16. §-a alapján engedélyhez nem kötött sorsolásos játékból, a sorsjátékból, a pénznyerő automatából, a játékkaszinóból, a bukmékeri rendszerű fogadásból, továbbá a lóversenyfogadásból, bingójátékból származó nyeremény.
A költségek
Az alábbi költségekkel számolunk:
1. Bejelentés illetéke: 2.200,-Ft
2. Felügyeleti díj: 5.000,-Ft
3. Főnyeremény bankkártya értéke: 70.000,-Ft
4. II-III. díjak értéke: 16.200,-Ft.
5. Szja a nyeremények után: 26.000,-Ft
6. Közjegyző díj: kb. 50.000,-Ft
7. Landig pagek elkészítésének költsége: 140.000,-Ft
8. Internetes reklámkampány 100.000,-Ft
Összesen tehát: 409.400,-Ft