Adófórum

Adózási és számviteli információk

Tehergépkocsi hivatalos célú használata

Juttatások, költségtérítések

Tehergépkocsi hivatalos célú használata

HozzászólásSzerző: mara57 » csüt. jan. 01, 1970 1:00 am

Sziasztok!

Lehet hogy már lerágott csont, de nem jutok dűlőre az alábbi szituációval kapcsolatos gk.költségtérítés elszámolásával.

Egy  Kft. személyesen közreműködő tulajdonosa magánszemélyként lízingel egy kisteherautót, melyet csaknem teljes egészében a Kft-ben használ anyagszállításra. Jelenleg a tgk. hivatalos célú használatáról útnyilvántartást vezet, az üzemanyagról és karbantartásról a Kft nevére szóló számlát hoz.

Hogyan számolhatom el a költségeit?  Elszámolható-e  a hivatalos célú használat arányában minden felmerült költsége? Ha igen, mi a helyzet az Áfával?

Én eredetileg a normaszerinti fogyasztás || 3 Ft elszámolását gondoltam, de az csak töredéke lenne a tényleges költségeinek.

Javasoltam, hogy az egyszerűség kedvéért üzembentartónak jegyeztesse be  a Kft-t, de az nem járható út, mivel a lízing miatt mint magánszemély  szerepel üzembentartóként. A lízingszerződés módosítása pedig nagyon költséges lenne.

Szerintetek hogy járok el helyesen ez ügyben?

A válaszokat előre is köszönöm!

Marcsi

mara57
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:12 am

Tehergépkocsi hivatalos célú használata

HozzászólásSzerző: validitas » hétf. júl. 14, 2008 1:07 pm

Szia Marcsi!

Nem könnyű kérdés, az biztos. Írod,hogy csaknem egészében a cég érdekében használja, azaz nem teljes mértékben.

Szerintem az üzemanyagot útnyilvántartás(menetlevél) alapján, az üzleti célú használatra jutó km-ekre normával, APEH által közzétett üzemanyagárral térítheti meg a Kft, az egyéb költségekre pedig 9 Ft/km figyelembevételét javaslom.  Persze kaphat átalány térítést is, de abból SZJA-t kell vonni, nyilatkoznia kell a tulajnak, hogy hány % ktg-et kíván elszámolni.

Számla a Kft. nevére ebben az esetben nem kell. Áfát egyébként sem igényelhetne vissza, mert magánhasználat is van, nem a teljes számlaérték a cég érdekében merül fel.

Vagy a tulajdonos bérbe adja a Kft-nek a járművet (adószámot kér), akkor viszont nem használhatja saját céljaira. A bérl. díj adóköteles bevétele lenne a magánszemélynek, de a Kft. számlák alapján, menetlevél vezetése mellett a jármű költségeit elszámolhatná, az áfát levonhatná. Üzemanyagét is, ha gázolaj. 

Üdv: Böbe 

validitas
 
Hozzászólások: 3
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:14 am

Tehergépkocsi hivatalos célú használata

HozzászólásSzerző: hvanna » hétf. júl. 14, 2008 1:33 pm

 

Szia Marcsi !

Ebben a tehergépkocsi  hivatali célú használata  mint kifejezés sem helytálló, vagy találó igazán, mert ilyen  szerintem nincs.

A  cég érdekében történő  használat elszámolása meg végképp csavaros, de csak az üzembentartó jár igy rosszul.

A legjobb megoldás az lenne ha a teher gk. tulajdonosa lizingelője egyszerú adószámos magánszemélyként, a cég részére   a gk-t bérbeadná,  bizonyos napokra, nem teljes és kizárólagos használatra,és a fix. bérbeadást leszámlázza. Az ebből keletkezett bevétel terhére a gj. költségeit elszámolhatná.

Üdv:hvanna 

hvanna
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:20 am

Tehergépkocsi hivatalos célú használata

HozzászólásSzerző: mara57 » hétf. júl. 14, 2008 1:46 pm

Szia Böbe!

Köszi a gyors reagálást! 

Nem vagyok egésszen képben, hogy a tehergépkocsira is el lehet-e számolni a normaszerinti fogyasztást az üzemanyag számlákkal igazolt árral, vagy csak az APEH által közzétett árral? 2008. II. negyedévében igencsak jelentős különbség van a kettő között. És alkalmazhatom a +9 Ft-ot kilométerenként? 

Marcsi

mara57
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:12 am

Tehergépkocsi hivatalos célú használata

HozzászólásSzerző: validitas » hétf. júl. 14, 2008 2:10 pm

Miután a tehergk. nem a Kft. tulajdona, így a magánszemélynek költségtérítést fizet a hivatalos, üzleti célú használat miatt. Szerintem - remélem jól mondom - két variáció lehetséges (a saját személygk. hivatali célú használatának költségtérítésével azonosan):

1. Ha a normával, APEH árral számított üzemanyagktget és a 9Ft/km-t fizeti a cég a magánszemélynek, akkor ez bizonylat nélkül, útnyilvántartás/menetlevél alapján elszámolható, a magánszemélynek  jövedelme ebből nem keletkezik.

2. Ha viszont kap egy ún.átalány összeget, és nyilatkozik, hogy hány % költsége lesz, akkor a költség levonása utáni rész az adó alapja. A Kft. SZJA-t von le, a magánszemély pedig majd az adóbevallása során tételes, számlák alapján vonhat le költségeket a kapott bruttó összegből.

Mindkét esetben a Kft-nek a 0808M-en vallania kell a kifizetett költségtérítést. Meg a magánszemélynek is az '53-as bevallásában.

 Vagy a korábban már javasolt bérbeadást alkalmazzátok. S akkor az üzemanyag és egyéb költségek a Kft.nevére szóló számlák alapján elszámolhatóak (akkor a magánszemély nem kap térítést), áfa levonható.

Üdv: Böbe

 

validitas
 
Hozzászólások: 3
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:14 am

Tehergépkocsi hivatalos célú használata

HozzászólásSzerző: mara57 » kedd júl. 15, 2008 8:15 am

Sziasztok!

Javasoltam ügyfelemnek a megánszemélyes bérbeadást, de azt nem akarja. 

Tehát akkor marad a norma szerinti fogyasztás || 9Ft/km, útnyilvántartás alapján. (Bár valahol azt olvastam, hogy ez csak szgk-ra vonatkozik.Ezért is vagyok bizonytalan az elszámolással kapcsoltban.)

Arra szeretnék még választ, alkalmazhatom-e az APEH által közzé tett ár helyett az üzemanyag számlákkal  igazolt árat?

Ja, és a 0808M-en azt a költségtérítést is szerepeltetni kell amelyből a magánszemélynek nem származik jövedelme?

Marcsi

 

mara57
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:12 am

Tehergépkocsi hivatalos célú használata

HozzászólásSzerző: validitas » kedd júl. 15, 2008 8:44 am

Szia Marcsi!

Alkalmazhatod a számla szerintit, de akkor SZJA-t is kell vonni, költséghányad nyilatkozat alapján sztem, mert csak az APEH árral számított számolható el bizonylat nélkül. Ha bizonylattal (számlával) köteles a ktget igazolni, akkor nyilatkozik, hány % a ktg, a többi SZJA alap. És max. 50% ktg-ről nyilatkozhat. A 9 Ft/km tehergk.esetében nem elszámolható, mintha én is olvastam volna valahol. Majd megkeresem. Szerintem a legbiztosabb, ha kap egy átalányt,  x Ft/hó, nyilatkozik, hogy mennyi lesz a költsége (max.50%), SZJA-t vonsz belőle. A tulaj pedig saját nevére kéri a számlákat, útnyilvántartást vezet, és a hivatalos célú futott km-ek arányában számol el költséget, ill. az üzemanyagot pedig a üzleti célú km-re számla szerinti árral.

A 0808M-en minden esetben szerepeltetni kell, akkor is, ha jöv.nem lesz belőle.

Üdv: Böbe 

 

validitas
 
Hozzászólások: 3
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:14 am

Tehergépkocsi hivatalos célú használata

HozzászólásSzerző: validitas » kedd júl. 15, 2008 8:53 am

A gépjárművek költségelszámolási lehetőségeinek alapvető szabályai a személyi jövedelemadó és a társasági adó rendszerében
2008/8
2008.03.07.

I. A személyi jövedelemadó rendszerében [1] a gépjárművekkel kapcsolatos költségek elszámolására általában kétféle okból kerül sor. Egyrészt azért, mert a magánszemély a saját tulajdonában lévő gépjármű – többnyire személygépkocsi – hivatalos célú használatáért költségtérítést kap, és a kapott összeggel szemben számolja el a hivatalos utak költségeit, másrészt valamely önálló tevékenységéhez használja a járművét, és e bevételével szemben számolja el az üzleti utak költségeit.

I./1. A saját tulajdonban lévő személygépkocsi [2] hivatalos célú használatáért a magánszemély alapvetően kétféle formában kaphat költségtérítést.

a) A költségtérítés egyik módja az, amikor a magánszemély átalány jellegű költségtérítésben részesül. Erre legtöbbször akkor kerül sor, amikor a magánszemély a saját személygépkocsiját rendszeresen használja hivatalos célra.

A kapott összeg ekkor adóköteles bevételnek számít, amellyel szemben a felmerült költségek az üzleti (hivatali) utakra (futásteljesítmény) számolhatók el. A költségek elszámolása – a magánszemély választásától függően – kétféle módszerrel történhet.

Az egyik módszer szerint a kormányrendeletben meghatározott fogyasztási norma [3] szerinti üzemanyag-felhasználás költsége és a számlával (bizonylattal) igazolt fenntartási, javítási és felújítási költségek számolhatók el a hivatali célú használat arányában. Mivel a költségtérítéssel szemben csak a hivatalos célú használatra jutó költségeket lehet érvényesíteni, a helyes arány megállapítása céljából a hivatalos utakról [4] útnyilvántartást [5] kell vezetni. (Az útnyilvántartás egyébként minden esetben a járművekkel kapcsolatos költségelszámolás alapbizonylata.)

Az útnyilvántartásban fel kell tüntetni a gépjármű típusát, forgalmi rendszámát és az üzemanyagnormát, és mindazokat az adatokat, amelyek a költségelszámoláshoz szükségesek. A legfontosabb ezek közül a hivatalos céllal megtett kilométerek száma. A gépjárművel kapcsolatos költségek üzemanyagköltségből és fenntartási, javítási, felújítási költségekből állnak. Az üzemanyag-felhasználás költségét az útnyilvántartásban szereplő üzleti (hivatalos) célból megtett kilométerek alapján a kormányrendeletben meghatározott fogyasztási normák figyelembevételével lehet elszámolni. A kormányrendelet egyrészt gépkocsitípusonként, másrészt a gépkocsi lökettérfogata szerint határozza meg a fogyasztási normát. A magánszemély választhat a kétféle fogyasztási norma közül. Egy adóéven belül azonban vagy az egyik vagy a másik mértéket lehet alkalmazni, a kétféle fogyasztási normát vegyesen nem.
Az üzemanyag áraként vagy az APEH [6] által közzétett ár [7], vagy a számlák szerinti üzemanyagár vehető figyelembe a költségelszámolás során.

Az üzemanyagköltség elszámolásánál nem alkalmazhatja az APEH által közzétett üzemanyagárat az a magánszemély, aki az üzemanyag forgalmi adóját az áfatörvény [8] szabályai szerint levonja. Ilyenkor az üzemanyagköltség elszámolása – az áfa levonása után – kizárólag tételesen, számlák alapján történhet. A számla alapján elszámolt üzemanyag- mennyiség ebben az esetben sem lehet több, mint az üzemanyag-fogyasztási normával számított mennyiség.A választott ártól az adott negyedévben nem lehet eltérni.

A személygépkocsi fenntartásával, javításával és felújításával kapcsolatos egyéb költség számlák alapján, az útnyilvántartás szerinti arányban számolható el. Értékcsökkenési leírás címén elszámolható továbbá az éves összes bevétel 1 százaléka, de legfeljebb a személygépkocsi beszerzési árának 10 százaléka egy alkalommal, a használatbavétel évében.

A költségelszámolás másik módszere lényegesen egyszerűbb. Ennek alkalmazásánál az üzemanyagköltséget az előzőekben leírtak szerint, minden más, az előző bekezdésben felsorolt költség címén pedig kilométerenként 9 Ft általánosszemélygépkocsi-normaköltséget lehet elszámolni a kapott költségtérítéssel szemben. A költségelszámolás alapja e módszer alkalmazásánál is a hivatalos utakról vezetett útnyilvántartás.

A magánszemélynek választási lehetősége van a két költségelszámolási módszer között. Választása azonban egész évre és valamennyi általa használt személygépjárműre vonatkozik. A két módszert egy adóéven belül vegyesen nem lehet alkalmazni.

b) A magánszemély saját személygépjárművének hivatali célú használatáért a munkáltatótól kiküldetési rendelvény alapján is kaphat költségtérítést. Ha a térítés mértéke nem több a jogszabály szerint igazolás nélkül elszámolható mértéknél (ez a mérték a hivatalos célra megtett kilométerekre a kormányrendeletben meghatározott üzemanyag-fogyasztási norma alapján az APEH által közzétett üzemanyagárral számított üzemanyagköltség és a kilométerenkénti 9 Ftszemélygépkocsi-normaköltség), akkor azt bevételként nem kell a magánszemélynél figyelembe venni. Ha a munkáltató a jogszabályban meghatározott mértéket meghaladó térítést fizet, akkor a teljes összeg adóköteles bevételnek minősül, amellyel szemben a költségek elszámolhatók.

A költségelszámolást illetően ekkor a magánszemélynek választási lehetősége van. Vagy az előzőekben részletezett bizonylat nélkül elszámolható mértéket veszi figyelembe költségként, és a térítés fennmaradó része után fizet adót, vagy a felmerült költségeket az a) pontban leírt módszerrel számolja el.

A törvény kötelezően előírja a kiküldetési rendelvény tartalmi követelményeit. Eszerint a kiküldetési rendelvény a munkáltató által két példányban kiállított bizonylat, amely tartalmazza a hivatali, üzleti utazás(ok) célját, időtartamát, útvonalát, a futásteljesítményt, az utazás költségtérítését, az élelmezési költségtérítést, valamint ezen költségtérítés(ek) kiszámításához szükséges adatokat (üzemanyag-fogyasztási norma, üzemanyagár stb.)
A kiküldetési rendelvény eredeti példányát a munkáltató, másolatát a magánszemély a bizonylatmegőrzésre vonatkozó rendelkezések betartásával megőrzi.

c) Amennyiben a magánszemély saját tulajdonú tehergépjárművét használja a kifizető érdekében, akkor költségei megtéríthetőek akár átalány formájában, akár kiküldetési rendelvény alapján. Lényeges különbség azonban, hogy a 9 Ft-os személygépkocsi-normaköltség, illetve a kiküldetési rendelvény alapján igazolás nélkül elszámolható költségek szabálya tehergépjárművek esetében nem alkalmazható.

Innen másoltam:

http://www.apeh.hu/adoinfo/inf2008/i08_8.html   

Kiküld.rendelvény alapján csak munkáltató adhat, azaz csak munkavállalónak, tagnak nem!

Üdv: Böbe 

 

validitas
 
Hozzászólások: 3
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:14 am

Tehergépkocsi hivatalos célú használata

HozzászólásSzerző: mara57 » kedd júl. 15, 2008 9:15 am

Bocsi, de én csak arra gondoltam, hogy az üzemanyagárat igazolja számlákkal. Tankol mondjuk egy hónapban 450 liter, amiről vannak számlái, ebből számolok egy átlagára, és ezzel szorzom fel a norma szerinti fogyasztást.

Ez így nem járható?

mara57
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:12 am

Tehergépkocsi hivatalos célú használata

HozzászólásSzerző: mara57 » kedd júl. 15, 2008 9:16 am

Kimaradt néhány"t" betű, de gondolom érted...:-)

 

mara57
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:12 am

Következő

Vissza: Juttatások, költségtérítések

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég