Szia!
Abban az esetben, ha nem személy, hanem tehergépjármû útnyilvántartásáról beszélünk, úgy tudni kell, hogy a közúti árufuvarozás esetén a gépkocsi csak fuvarlevéllel vehet részt, míg a nem közúti közlekedési szolgáltatást végzõ tehergépjármû menetlevéllel vehet részt a közúti forgalomban. Ez igaz akkor is, ha magáncélra használják a tehergépjármûvet.
Tehát költségként a saját tulajdonú jármű üzemanyag-felhasználása, továbbá számlával (bizonylattal) történő igazolás alapján a jármű fenntartásának, javításának és felújításának költsége számolható el. Üzemanyag-felhasználás címén vagy
a) az üzemanyag-fogyasztási norma és az APEH által közzétett üzemanyagár,
b) a számlával (számlákkal) igazolt üzemanyag-vásárlás vehető figyelembe, azonban a számla alapján figyelembe vett üzemanyag-mennyiség nem lehet több, mint az üzemi használatra az üzemanyag-fogyasztási normával számított mennyiség.
Természetesen a költségelszámolás bármelyik módjának alkalmazásánál külön útnyilvántartás vezetése szükséges (Szja tv. 3. számú melléklet IV. pont)
c) Amennyiben a magánszemély saját tulajdonú tehergépjárművét használja a kifizető érdekében, akkor költségei megtéríthetőek akár átalány formájában, akár kiküldetési rendelvény alapján. Lényeges különbség azonban, hogy a 9 Ft-os személygépkocsi-normaköltség, illetve a kiküldetési rendelvény alapján igazolás nélkül elszámolható költségek szabálya tehergépjárművek esetében nem alkalmazható /APEH/
ADÓ SZAKLAP cikk
„Ugyanakkor a személygépkocsinak nem minősülő más járművek esetében az úthasználatra jogosító bérlet, jegy érvényességi ideje alatt olyan részletes nyilvántartást (menetlevelet) kell vezetni, amelyből a díjköteles útszakaszok és ezen belül a magáncélból és az üzleti (hivatalos) célból megtett utak aránya megállapítható.
Végezetül egy jó tanács az útnyilvántartás vezetéséhez. Nem szabad elfelejtkezni arról, hogy az útnyilvántartásnak mint minden bizonylatnak valósághűnek, hitelesnek kell lennie.
Az útnyilvántartás esetében ezzel a kívánalommal többnyire csak akkor szembesülnek az adózók, ha az adóhatóság ellenőrzi őket. Az ellenőrzési tapasztalatok szerint előfordul gondatlanságból elkövetett hiba, de esetenként megállapítható az is, hogy az útnyilvántartás szándékosan tartalmaz valótlan adatokat.
Az adóalap csökkentése érdekében egyes adózók fiktív kiadásokat „bizonylatolnak” az útnyilvántartással. Az adóhatóság az ellenőrzése során találkozott már olyan esettel, hogy az útnyilvántartásban feltüntetett üzleti partner nem létezett, vagy a megjelölt üzleti partnerrel az adózónak soha nem volt kapcsolata.
Az is előfordult, hogy az útnyilvántartásban feltüntetett cím semmiképpen sem lehetett üzleti partner, de még más üzleti tárgyalásra alkalmas hely címe sem. Olyan kirívó eset is említhető, amikor irreálisan sok, napi több ezer kilométer üzleti út szerepelt az útnyilvántartásban.
„Előfordult az is, hogy az útnyilvántartások adatai szerint ugyanazon személygépkocsi két gépkocsivezetővel az ország két különböző pontján volt azonos időpontban. Gyakori eset, és az ellenőrök számára viszonylag egyszerűen felismerhető az üzemanyagszámlákkal való manipuláció.
Idesorolható, amikor a számla szerint vásárolt üzemanyag mennyisége kétszerese, háromszorosa annak a mennyiségnek, ami az adott gépkocsi üres tankjába beleférne.
Ennek egy másik változata a túlzottan nagy fogyasztás, vagyis amikor a megtett kilométerekhez képest túl gyakran tankolnak a gépkocsiba. Ennek ellenkezőjére is volt már példa, amikor több hétig üzemanyag nélkül futott a gépkocsi.
Bár az utóbbi eset életszerű is lehet, ha elveszett egy üzemanyagszámla.Érdemes említést tenni még arról is, amikor a „sok kicsi sokra megy” mondás igazsága mentén ügyeskednek az adózók.
Az útnyilvántartás vizsgálata során az ellenőröknek feltűnt, hogy a vállalkozás székhelye és a szomszédos faluban lévő telephely közötti távolságra következetesen 6 km-t jegyeztek be. Az ellenőrök korábban már megtették ezt az útvonalat, s ez nem tűnt ekkora távolságnak számukra. A felmerült kétség után próbaút következett, melynek során kiderült, hogy a telephely 3 km-re van. A próbaút során tapasztaltakat jegyzőkönyvben rögzítették, és értelemszerűen a megállapításban igaznak bizonyult a „sok kicsi sokra megy” elve.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saját vélemény: ÜZEMANYAG:
1,Magánszemély választhat, hogy üzemanyagszámla árat alkalmaz.
2,Apeh által kiadott üzemanyagárat alkalmazza
Mindkét esetben vezetni kell az útnyilvántartást.
A választott módszer negyedévre szól az üzemanyagnál.
Üdv: Judit