Számviteli törvény szerinti beszámolók
A beszámolók fajtái, beadási határidők
A Számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 154. §-a értelmében minden kettős könyvvitelt vezető vállalkozó (ideértve a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepét is) köteles az éves beszámolóját a letétbe helyezéssel (cégbíróság) egyidejűleg közzétenni. A vállalkozó azzal tesz eleget a közzétételi kötelezettségének, ha a beszámolót - a letétbe helyezéssel egyidejűleg - megküldi az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Cégszolgálata számára. A közzétételre szánt beszámolónak a vállalkozó vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetéről és azok változásáról megbízható, valós képet kell mutatnia.
Közzétételi beszámolók fajtái:
• éves beszámoló
• egyszerűsített éves beszámoló
• összevont (konszolidált) éves beszámoló
• közhasznú egyszerűsített éves beszámoló
Beküldési határidő:
Éves, egyszerűsített éves beszámoló esetén az adott üzleti év mérlegfordulónapjától számított 150 napon belül. Éves konszolidált beszámoló esetén az üzleti év mérlegfordulónapjától számított 180 napon belül.
Amennyiben a cég határidőn belül nem tett eleget közzétételi kötelezettségének, a Cégszolgálat köteles a cégbírósághoz fordulni hivatalból indított törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatása érdekében. A cégbíróság felhívja a céget, hogy a megjelölt határidőn belül kötelezettségének tegyen eleget. Ha a cég a felhívásban foglaltakat nem teljesíti, a cégbíróság törvényességi felügyeleti intézkedést alkalmaz.
Nem kell benyújtani azon szervezetek pénzügyi beszámolóit, melyeket nem a Cégbíróság jegyzett be: alapítványok, sportegyesületek, társasházak, vadász-, vízügyi- egyéb társaságok, egyesületek, pártok, ügyvédi irodák, egyéni vállalkozók, egyházak és szakszervezetek.
Elektronikus beszámoló benyújtása
A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény (Ctv.) rendelkezései szerint [Ctv. 18. §, 19. §] már elektronikus úton is be lehet nyújtani a Cégszolgálat részére a számviteli törvény szerinti beszámolókat közzététel céljából. A beszámoló elektronikus úton történő benyújtásával a beküldő egyszerre tesz eleget közzétételi és az illetékes cégbíróságnál teljesítendő letétbe helyezési kötelezettségének.
Elektronikus benyújtás esetén a közzétételi költségtérítés csak 3.000 Ft.
A beszámoló benyújtására vonatkozó határidők tekintetében a Cégszolgálathoz - az informatikai szempontból szabályszerű - érkezés időpontja irányadó.
A beérkezett beszámolókat a Cégszolgálat elektronikus irattárban őrzi, melyről másolat kérhető, illetőleg azt bárki ingyenesen az ügyfélszolgálati irodában megtekintheti.
Az elektronikus úton leadott beszámoló esetén is hitelesíteni kell a benyújtott iratokat, mely a dokumentum fokozott biztonságú elektronikus aláírással történő ellátását jelenti. Ha a beszámoló elektronikus okirati formába történő átalakítása szükséges, erre a cég jogi képviselője jogosult figyelembe véve a Ctv. 37. § (2) bekezdésében foglaltakat. Elektronikus aláírás szolgáltatást jelenleg négy minősített hitelesítésszolgáltató szervezet biztosítja.
Az elektronikus közzétételre szánt beszámolót benyújthatja:
• A cég képviselője, fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva
• A cég jogi képviselője, minősített elektronikus aláírással és időbélyeggel ellátva
Az elektronikus beszámoló benyújtás folyamatának részletes leírása.
Elektronikus beszámoló benyújtás menete Áttekintés
A beszámoló elkészítése kétféleképpen lehetséges:
1. Amennyiben a cég képviselője nem rendelkezik fokozott biztonságú vagy minősített elektronikus aláírással, akkor a beszámolót papír alapon kell elkészíteni és aláírni.
A papír alapon készült beszámoló elektronikus okirati formába történő átalakítására a cég jogi képviselője jogosult.
Az elektronikus okirati formába történő átalakítás a beszámoló szkennelésével, majd a szkennelt iratok minősített elektronikus aláírással és időbélyeggel való ellátásával lehetséges (Ctv. 18. § (2)). Elegendő a teljes beszámolót (e-aktát) aláírni és időbélyegezni.
2. Amennyiben a cég képviselője rendelkezik fokozott biztonságú vagy minősített elektronikus aláírással, akkor a beszámolót elektronikus formában (pl. PDF formátumban) kell elkészíteni.
A cég képviselőjének az elektronikus dokumentokat (mérleg, eredménykimutatás, kiegészítő melléklet) vagy a teljes beszámolót (e-aktát) el kell látni elektronikus aláírásával. (Ctv. 18. § (1))
Amennyiben a beszámoló része a könyvvizsgálói jelentés, akkor azt a könyvvizsgálónak kell ellátnia fokozott biztonságú elektronikus aláírásával.
Mindkét esetben csatolni kell beszámoló elektronikus aktájába a költségtérítés megfizetésének igazolását.
Az elektronikusan aláírt beszámolót a Cégszolgálat email címére kell megküldeni.
Az elektronikus aláírására vonatkozó követelmények
Az aláíró programnak teljesíteni kell az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium által közzétett követelményeket.
Egy ilyen, a követelményeknek megfelelő program az e-Szignó program.
Dokumentumok csatolása
Az e-aktába csatolt okiratok PDF formátumú lehet. A szövegszerkesztőben előállított dokumentumokat PDF formátumban kell elmenteni. A PDF formátumba való konvertálás biztosítja azt, hogy a dokumentum a szövegszerkesztőben előállított megjelenést továbbra is hordozza. Szkenneléskor a dokumentumokat szintén PDF formátumba kell menteni. (Ehhez a művelethez is remekül használható az E-Szigno program szkennelési funkciója, csak a beszkennelt anyagot a Fájl/Mentés másként parancsával és a felkínált formátumnál a .pdf formátum kiválasztásával kell elmenteni a társaság mappájába. Innen lehet később az e-aktába beemelni.)
Elektronikus okiratok közvetlenül is csatolhatók az elektronikus beszámolóhoz, ha azokat az aláírók elektronikus aláírással látták el.
A szkennelésre vonatkozó műszaki követelmények
A szkennelésre vonatkozó műszaki követelmények a következők:
• több oldalas dokumentum (PDF) előállítása külön-külön a mérleg, az eredménykimutatás, a kiegészítő melléklet oldalainak, illetve az összes többi csatolt dokumentum oldalainak egy állományba (mint egyéb) rendezésével történik
• Az elektronikus akta (a beszámoló részeit képező dokumentumok egy egységes elektronikus aktába rendezve együttesen: e-akta) elnevezésének, struktúrája elnevezésének szabályai (sablon név) az IRM honlapján található mindenkori követelményeknek megfelelőek legyenek.
• A szkennelt dokumentumokon képeken az eredeti papír alapú okirat szövege legyen jól olvasható.
• A szkennelt dokumentum felbontása 240-300 dpi közötti lehet.
• A szkennelt dokumentum PDF formátumú lehet.
• A szkennelt dokumentum lehetőleg ne tartalmazzon üres oldalakat, azaz kétoldalas szkennelésnél az üres oldalak elhagyandók.
Költségtérítés megfizetése
A beszámoló elektronikus benyújtása esetén a költségtérítés megfizetése elektronikus úton történik a 25/2006. (V.18.) az illeték és a közzétételi költségtérítés elektronikus úton történő megfizetéséről a cégeljárásban és más cégügyekben szóló IM rendelet szabályai szerint.
Közzétételi díj: valamennyi cégforma esetében 3000 Ft.
A beszámoló benyújtását megelőzően letölthető a Cégszolgálat honlapjáról a költségtérítési utalvány-minta, mely tartalmazza a befizetéshez szükséges adatokat:
• az egyedi ügyazonosító számot,
• a költségtérítési számla számát és tulajdonosának nevét,
• a költségtérítés összegét (3000 Ft cégformától függetlenül)
Az utalvány-minták alapján, a közlemény rovatban az ügyazonosító számra történő hivatkozással banki úton elektronikusan kell megfizetni a költségtérítést, a beszámoló benyújtását megelőzően.
Az utalvány-mintán szereplő ügyazonosító számra hivatkozva a cég jogi képviselőjének minősített elektronikus aláírással ellátott kérelmére egy munkanapon belül a Magyar Államkincstár elektronikus úton fokozott biztonságú aláírással ellátott igazolást küld. Az igazolást csatolni kell a beszámolóhoz az egyéb dokumentumok közé.
Beszámoló elküldése
A cég képviselője vagy jogi képviselője az elektronikus okiratként (fokozott biztonságú elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátva) elkészült beszámolót a költségtérítés befizetéséről szóló igazolás másolatával együtt (jogi képviselő esetében a meghatalmazását is mellékelve) elektronikus úton megküldi a Cégszolgálathoz a következő e-mail címre:
Beküldést követően
A beérkezett iratokról, mely informatikai szempontból szabályszerűen került benyújtásra, ellenőrzés után a Cégszolgálat értesíti a székhely szerinti cégbíróságot a benyújtás tényéről és elektronikus igazolást küld a beszámolót benyújtó személynek.
• Amennyiben a beszámoló informatikai szempontból hibás vagy hiányos, az elektronikus igazolás ezt a tényt tartalmazza.
• Abban az esetben, ha a beszámolót nem a cég képviselője vagy jogi képviselője küldi meg, illetve ha a közzétételi költségtérítés befizetése nem, vagy nem megfelelő összegben történt meg, a Cégszolgálat az elektronikus igazolásban a benyújtó személyt tájékoztatja, hogy:
a céget úgy kell tekinteni, mint amely a letétbe helyezési és a közzétételi kötelezettségének nem tett eleget. Ebben az esetben a cégbíróságot a letétbe helyezés tényéről nem értesíti.
Az elektronikus úton beadott és feldolgozott beszámolókat a Cégszolgálat elektronikus irattárban őrzi.
A papír alapú beszámolók megőrzése és bemutatása
A jogi képviselő az eredetileg nem elektronikus formában készült okiratok megőrzéséről az ügyvédi törvényben illetve a közjegyzői törvényben szabályozott módon gondoskodik. A jogi képviselő köteles a papíralapú okiratot a cégbíróság felhívására bemutatni az elektronikus okirattal való egyezőség megállapítása érdekében, ha e tekintetben a cégbíróságnak kételye merül fel. Az országos ügyvédi levéltárban elhelyezett okiratok bemutatásáról a Magyar Ügyvédi Kamara, a közjegyzői levéltárban elhelyezett okiratok bemutatásáról pedig a közjegyzői levéltár vezetője gondoskodik.
Költségtérítés visszaigénylése
Kérelemre a Cégszolgálat igazolást állít ki arról, hogy a befizetett költségtérítés nem került felhasználásra, ezért az visszaigényelhető. Visszautalásáról az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Költségvetési és Gazdasági Főosztálya gondoskodik. Érdeklődni a következő telefonszámon lehet: 1/354-3019