Adófórum

Adózási és számviteli információk

2008 évi mérleget hogyan kell beküldeni?

Elektronikus bevallás

2008 évi mérleget hogyan kell beküldeni?

HozzászólásSzerző: gherman.monika » csüt. jan. 01, 1970 1:00 am

Sziasztok!

 A segítségeteket szeretném kérni abban, hogy most a 2008 évi mérleget, hogyan kell beadni papíralapon ahogyan eddig tettük vagy elektronikus úton? Engem most megkavart ez a változás, mivel én azt hallotam, hogy ha beadjuk április 30-ig a mérlget, akkor mehet a régi rend szerint papíralapon, de ha májusban adjuk le, akkor viszont elektornikusan kell beandi a két hatósághoz. Most pontosan hogyan is kell?

Előre is köszönöm a segítséget!

Üdv.

Mónika 

 

gherman.monika
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:19 am

2008 évi mérleget hogyan kell beküldeni?

HozzászólásSzerző: nagy.andrea2 » vas. jan. 11, 2009 8:33 pm

Szia Mónika!

 

Pontosan úgy van, ahogy mondod. Április 30-ig még papíralapon (ahogy eddig is) be lehet adni a beszámolót, utána viszont már csak és kizárólag elektronikus úton.

Nyilván lesz egy átmenet, pl. március és április hónapban is be lehet adni elektronikusan, de akkor még nem kötelező, csak választható.

 

Üdv. Andulka

nagy.andrea2
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:21 am

2008 évi mérleget hogyan kell beküldeni?

HozzászólásSzerző: tothkornelia69 » vas. jan. 11, 2009 8:40 pm

Szia!

Úgy, ahogy írod!

Ápr.30-ig mehet a hagyományos módon! Én az idén nem szeretnék újítani, ezért nagyon igyekszem minél hamarabb túllenni rajta.

Üdv:Nelly

tothkornelia69
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:15 am

2008 évi mérleget hogyan kell beküldeni?

HozzászólásSzerző: csjudit » vas. jan. 11, 2009 8:43 pm

Szia Mónika!

 

Küldöm címedre a beadás módjának leírását

Üdv csjudit

csjudit
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:21 am

2008 évi mérleget hogyan kell beküldeni?

HozzászólásSzerző: csjudit » vas. jan. 11, 2009 8:46 pm

Szia Mónika!

Elektronikus beszámoló benyújtásának menete

Számviteli törvény szerinti beszámolók

A beszámolók fajtái, beadási határidők

A Számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 154. §-a értelmében minden kettős könyvvitelt vezető vállalkozó (ideértve a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepét is) köteles az éves beszámolóját a letétbe helyezéssel (cégbíróság) egyidejűleg közzétenni. A vállalkozó azzal tesz eleget a közzétételi kötelezettségének, ha a beszámolót - a letétbe helyezéssel egyidejűleg - megküldi az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Cégszolgálata számára. A közzétételre szánt beszámolónak a vállalkozó vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetéről és azok változásáról megbízható, valós képet kell mutatnia.

Közzétételi beszámolók fajtái:

• éves beszámoló
• egyszerűsített éves beszámoló
• összevont (konszolidált) éves beszámoló
• közhasznú egyszerűsített éves beszámoló

Beküldési határidő:
Éves, egyszerűsített éves beszámoló esetén az adott üzleti év mérlegfordulónapjától számított 150 napon belül. Éves konszolidált beszámoló esetén az üzleti év mérlegfordulónapjától számított 180 napon belül.
Amennyiben a cég határidőn belül nem tett eleget közzétételi kötelezettségének, a Cégszolgálat köteles a cégbírósághoz fordulni hivatalból indított törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatása érdekében. A cégbíróság felhívja a céget, hogy a megjelölt határidőn belül kötelezettségének tegyen eleget. Ha a cég a felhívásban foglaltakat nem teljesíti, a cégbíróság törvényességi felügyeleti intézkedést alkalmaz.

Nem kell benyújtani azon szervezetek pénzügyi beszámolóit, melyeket nem a Cégbíróság jegyzett be: alapítványok, sportegyesületek, társasházak, vadász-, vízügyi- egyéb társaságok, egyesületek, pártok, ügyvédi irodák, egyéni vállalkozók, egyházak és szakszervezetek.

Elektronikus beszámoló benyújtása

A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény (Ctv.) rendelkezései szerint [Ctv. 18. §, 19. §] már elektronikus úton is be lehet nyújtani a Cégszolgálat részére a számviteli törvény szerinti beszámolókat közzététel céljából. A beszámoló elektronikus úton történő benyújtásával a beküldő egyszerre tesz eleget közzétételi és az illetékes cégbíróságnál teljesítendő letétbe helyezési kötelezettségének.

Elektronikus benyújtás esetén a közzétételi költségtérítés csak 3.000 Ft.

A beszámoló benyújtására vonatkozó határidők tekintetében a Cégszolgálathoz - az informatikai szempontból szabályszerű - érkezés időpontja irányadó.

A beérkezett beszámolókat a Cégszolgálat elektronikus irattárban őrzi, melyről másolat kérhető, illetőleg azt bárki ingyenesen az ügyfélszolgálati irodában megtekintheti.

Az elektronikus úton leadott beszámoló esetén is hitelesíteni kell a benyújtott iratokat, mely a dokumentum fokozott biztonságú elektronikus aláírással történő ellátását jelenti. Ha a beszámoló elektronikus okirati formába történő átalakítása szükséges, erre a cég jogi képviselője jogosult figyelembe véve a Ctv. 37. § (2) bekezdésében foglaltakat. Elektronikus aláírás szolgáltatást jelenleg négy minősített hitelesítésszolgáltató szervezet biztosítja.

Az elektronikus közzétételre szánt beszámolót benyújthatja:
• A cég képviselője, fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva
• A cég jogi képviselője, minősített elektronikus aláírással és időbélyeggel ellátva

Az elektronikus beszámoló benyújtás folyamatának részletes leírása.
Elektronikus beszámoló benyújtás menete

Áttekintés

A beszámoló elkészítése kétféleképpen lehetséges:

1. Amennyiben a cég képviselője nem rendelkezik fokozott biztonságú vagy minősített elektronikus aláírással, akkor a beszámolót papír alapon kell elkészíteni és aláírni.

A papír alapon készült beszámoló elektronikus okirati formába történő átalakítására a cég jogi képviselője jogosult.

Az elektronikus okirati formába történő átalakítás a beszámoló szkennelésével, majd a szkennelt iratok minősített elektronikus aláírással és időbélyeggel való ellátásával lehetséges (Ctv. 18. § (2)). Elegendő a teljes beszámolót (e-aktát) aláírni és időbélyegezni.

2. Amennyiben a cég képviselője rendelkezik fokozott biztonságú vagy minősített elektronikus aláírással, akkor a beszámolót elektronikus formában (pl. PDF formátumban) kell elkészíteni.

A cég képviselőjének az elektronikus dokumentokat (mérleg, eredménykimutatás, kiegészítő melléklet) vagy a teljes beszámolót (e-aktát) el kell látni elektronikus aláírásával. (Ctv. 18. § (1))

Amennyiben a beszámoló része a könyvvizsgálói jelentés, akkor azt a könyvvizsgálónak kell ellátnia fokozott biztonságú elektronikus aláírásával.

Mindkét esetben csatolni kell beszámoló elektronikus aktájába a költségtérítés megfizetésének igazolását.

Az elektronikusan aláírt beszámolót a Cégszolgálat email címére kell megküldeni.

Az elektronikus aláírására vonatkozó követelmények

Az aláíró programnak teljesíteni kell az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium által közzétett követelményeket.

Egy ilyen, a követelményeknek megfelelő program az e-Szignó program.

Dokumentumok csatolása

Az e-aktába csatolt okiratok PDF formátumú lehet. A szövegszerkesztőben előállított dokumentumokat PDF formátumban kell elmenteni. A PDF formátumba való konvertálás biztosítja azt, hogy a dokumentum a szövegszerkesztőben előállított megjelenést továbbra is hordozza. Szkenneléskor a dokumentumokat szintén PDF formátumba kell menteni. (Ehhez a művelethez is remekül használható az E-Szigno program szkennelési funkciója, csak a beszkennelt anyagot a Fájl/Mentés másként parancsával és a felkínált formátumnál a .pdf formátum kiválasztásával kell elmenteni a társaság mappájába. Innen lehet később az e-aktába beemelni.)
 
Elektronikus okiratok közvetlenül is csatolhatók az elektronikus beszámolóhoz, ha azokat az aláírók elektronikus aláírással látták el.

A szkennelésre vonatkozó műszaki követelmények
A szkennelésre vonatkozó műszaki követelmények a következők:
• több oldalas dokumentum (PDF) előállítása külön-külön a mérleg, az eredménykimutatás, a kiegészítő melléklet oldalainak, illetve az összes többi csatolt dokumentum oldalainak egy állományba (mint egyéb) rendezésével történik
• Az elektronikus akta (a beszámoló részeit képező dokumentumok egy egységes elektronikus aktába rendezve együttesen: e-akta) elnevezésének, struktúrája elnevezésének szabályai (sablon név) az IRM honlapján található mindenkori követelményeknek megfelelőek legyenek.
• A szkennelt dokumentumokon képeken az eredeti papír alapú okirat szövege legyen jól olvasható.
• A szkennelt dokumentum felbontása 240-300 dpi közötti lehet. 
• A szkennelt dokumentum PDF formátumú lehet.
• A szkennelt dokumentum lehetőleg ne tartalmazzon üres oldalakat, azaz kétoldalas szkennelésnél az üres oldalak elhagyandók.

Költségtérítés megfizetése
A beszámoló elektronikus benyújtása esetén a költségtérítés megfizetése elektronikus úton történik a 25/2006. (V.18.) az illeték és a közzétételi költségtérítés elektronikus úton történő megfizetéséről a cégeljárásban és más cégügyekben szóló IM rendelet szabályai szerint.
Közzétételi díj: valamennyi cégforma esetében 3000 Ft.

A beszámoló benyújtását megelőzően letölthető a Cégszolgálat honlapjáról a költségtérítési utalvány-minta, mely tartalmazza a befizetéshez szükséges adatokat:
• az egyedi ügyazonosító számot,
• a költségtérítési számla számát és tulajdonosának nevét,
• a költségtérítés összegét (3000 Ft cégformától függetlenül)

Az utalvány-minták alapján, a közlemény rovatban az ügyazonosító számra történő hivatkozással banki úton elektronikusan kell megfizetni a költségtérítést, a beszámoló benyújtását megelőzően.

Az utalvány-mintán szereplő ügyazonosító számra hivatkozva a cég jogi képviselőjének minősített elektronikus aláírással ellátott kérelmére egy munkanapon belül a Magyar Államkincstár elektronikus úton fokozott biztonságú aláírással ellátott igazolást küld. Az igazolást csatolni kell a beszámolóhoz az egyéb dokumentumok közé.  
 
Beszámoló elküldése

A cég képviselője vagy jogi képviselője az elektronikus okiratként (fokozott biztonságú elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátva) elkészült beszámolót a költségtérítés befizetéséről szóló igazolás másolatával együtt (jogi képviselő esetében a meghatalmazását is mellékelve) elektronikus úton megküldi a Cégszolgálathoz a következő e-mail címre:
beszamolo@im.e-cegjegyzek.hu

Beküldést követően

A beérkezett iratokról, mely informatikai szempontból szabályszerűen került benyújtásra, ellenőrzés után a Cégszolgálat értesíti a székhely szerinti cégbíróságot a benyújtás tényéről és elektronikus igazolást küld a beszámolót benyújtó személynek.
• Amennyiben a beszámoló informatikai szempontból hibás vagy hiányos, az elektronikus igazolás ezt a tényt tartalmazza.
• Abban az esetben, ha a beszámolót nem a cég képviselője vagy jogi képviselője küldi meg, illetve ha a közzétételi költségtérítés befizetése nem, vagy nem megfelelő összegben történt meg, a Cégszolgálat az elektronikus igazolásban a benyújtó személyt tájékoztatja, hogy:
a céget úgy kell tekinteni, mint amely a letétbe helyezési és a közzétételi kötelezettségének nem tett eleget. Ebben az esetben a cégbíróságot a letétbe helyezés tényéről nem értesíti.

Az elektronikus úton beadott és feldolgozott beszámolókat a Cégszolgálat elektronikus irattárban őrzi.

A papír alapú beszámolók megőrzése és bemutatása

A jogi képviselő az eredetileg nem elektronikus formában készült okiratok megőrzéséről az ügyvédi törvényben illetve a közjegyzői törvényben szabályozott módon gondoskodik. A jogi képviselő köteles a papíralapú okiratot a cégbíróság felhívására bemutatni az elektronikus okirattal való egyezőség megállapítása érdekében, ha e tekintetben a cégbíróságnak kételye merül fel. Az országos ügyvédi levéltárban elhelyezett okiratok bemutatásáról a Magyar Ügyvédi Kamara, a közjegyzői levéltárban elhelyezett okiratok bemutatásáról pedig a közjegyzői levéltár vezetője gondoskodik.

Költségtérítés visszaigénylése

Kérelemre a Cégszolgálat igazolást állít ki arról, hogy a befizetett költségtérítés nem került felhasználásra, ezért az visszaigényelhető. Visszautalásáról az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Költségvetési és Gazdasági Főosztálya gondoskodik. Érdeklődni a következő telefonszámon lehet: 1/354-3019

csjudit
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:21 am

2008 évi mérleget hogyan kell beküldeni?

HozzászólásSzerző: gherman.monika » vas. jan. 11, 2009 9:06 pm

Kedves Judit!

Nagyon szépen köszönöm a részletes tájékoztatást! :)

Üdv.

Mónika

gherman.monika
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:19 am

2008 évi mérleget hogyan kell beküldeni?

HozzászólásSzerző: horvathistvanne » vas. jan. 11, 2009 9:26 pm

Szervusztok!

Ebben az egészben azt nem értem, hogy azok a kis Bt.-k és Kft.-k, akiknek nincs jogi képviselőjük, könyvvizsgálatra nem kötelezettek és a képviseletre jogosult még életében nem használta a számítógépet, eddig a könyvelője a saját regisztrációja alatt küldte a bevallásait az APEH felé, mert még az okmányirodai regisztrációra sem tudtuk rábeszélni azokkal ezután mi lesz?  A könyvelő ha kifizeti ezt a nem olcsó elektronikus hitelesítési cirkuszt akkor elküldheti az elektronikusan hitelesített beszámolót? Az IRM felé én úgy tudom könyvelő nem képviselheti a céget. Vagy erre is van valami rendelkezés amit a törvény szövegéből nem lehet kiolvasni?  Miért nem lehet a Magyarorszag.hu-n keresztül ezt is megoldani az eddigi regisztrációkkal.

Hné Judit

horvathistvanne
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:12 am

2008 évi mérleget hogyan kell beküldeni?

HozzászólásSzerző: Gyongyi81 » hétf. feb. 02, 2009 6:27 pm

Sziasztok!

Fiatal vagyok, de én sem örülök ennek a sok modernizációnak, én úgy veszem ki, hogy könyvelő nem küldheti, mert:

Az elektronikus közzétételre szánt beszámolót benyújthatja:
• A cég képviselője, fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva
• A cég jogi képviselője, minősített elektronikus aláírással és időbélyeggel ellátva , bár ha a cég képviselője a könyvelő, hát küldje ő.

 

Nem tudom ki értelmezi ezt másként, de kérem tájékoztasson. Köszönöm. Illetve az e-szigno programmal lehet elektronikus aláírást és időbélyeget vásárolni. IRM honlapján olvastam róla. Gyöngyi

Gyongyi81
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:14 am

2008 évi mérleget hogyan kell beküldeni?

HozzászólásSzerző: gerda1 » szomb. feb. 21, 2009 9:52 am

FIGYELEM: ha valakinek nincs jogi képviselője, akkor válasszon magának egyet. Az ügyvédek tavaly nyáron fel lettek szerelve digitális aláírással, mert a cégbejegyzéshez ez nekik kötelező. Ugyanazzal az e-szigno programmal, amivel a cégbejegyzést csinálják, az elektronikus beszámolót is el tudják küldeni. Gyakorlatilag jelenleg a papíron elkészített beszámolót oda kell adni egy ügyvédnek. Az aláírásra jogosultnak az ügyvéd előtt, személyesen kell aláírnia a papírokat, a többit az ügyvéd intézi.

A közzétételi díj egységesen háromezer forint. Papír alapon kft: tíz, bt: 5 ezer. A különbözet nyilván fedezi az ügyvédi költséget.

Tehát május 1-től mindössze annyi a változás, hogy a papír alapú beszámoló teljesen ki van zárva, és az elektronikus beszámolót nem emailben, hanem a kormányzati portálon keresztül kell elküldeni. (Magánvélemény: ez utóbbit addig még úgyis átírják, lásd: 2009.február 7. magyarorszag.hu  rendszerösszeomlás)

A jogszabály: 2008. évi XCVI. törvény

Az IRM honlapon ezt írják:

Felhívjuk Tisztelt ügyfeleink figyelmét, hogy a 2008. december 27.-én hatályba lépett 2008. évi XCVI. törvény 27. § (9) bekezdése alapján 2009 április 30-áig a beszámoló letétbe helyezési és közzétételi kötelezettségnek papír alapon és elektronikusan egyaránt eleget lehet tenni azzal, hogy a közzétételi kötelezettséget a beszámoló céginformációs szolgálatnak való megküldése útján kell teljesíteni.

2009. május 1-jétől a számviteli törvény szerinti beszámolót elektronikus úton, a kormányzati portál útján kell a céginformációs szolgálat részére megküldeni. Ennek során nincs helye a papír alapú beszámoló képi formátumú elektronikus okirattá történő átalakításának.

A beszámoló elkészítése kétféleképpen lehetséges:
1.: Elektronikus formában elkészített beszámoló, melyet a cég képviselője vagy jogi képviselője küld el ...

2.: Papír alapon létrehozott beszámoló esetén a beszámoló elektronikus okirati formába történő átalakítása szükséges, erre a cég jogi képviselője jogosult.

---------

Elektronikusan aláírt dokumentumok csatolása:
Az e-aktába csatolt okiratok a következő formátumúak lehetnek:
- sima szöveg (text)
- HTML
- PDF

 

gerda1
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:22 am

Következő

Vissza: Elektronikus bevallás

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég

cron