Szia Szandra!
Ha a vállalkozás naplófőkönyvet választott a könyvelés vezetéséhez, akkor találsz olyan oszlopot, melyről Nóra beszélt. A pénztárkönyvben nincs ilyen. Én az ilyen betéteket "Vállalkozói betét"-nek neveztem el, és külön analitikában vezetem. Tulajdonképpen ugyanúgy, mintha a naplófőkönyv tartozások ill. kötelezettségek oszloppárja lenne, vagy ha a kettősben a tagi hiteleknek nyitnánk egy fökönyvi számot. Bizonyára vannak olyan programok, amelyekben van lehetőség az ilyen külön nyilvántartások vezetésére is.
Kezdő egyéni vállalkozásnál rögtön az első tétel: Vállalkozói betét x Ft. Be nem sz. bevétel. A pénztárkönyv szerint ebből telik majd pl. az illetékekre, az erkölcsi bizonyítvánra, a kötelezően megvásárolandó nyomtatványokra, tollra, füzetre, számlára....stb.
Rezsi költségek: TErmészetesen át kellene látni magát a végzett tevékenységet, hogy egyáltalán életszerűen felmerülhetnek-e rezsi kiadások pl. lakásban. Van-e külön telephely? Stb. De vegyük az alap felállást, EV szolgáltatást végez, a munka elvégzéséhez otthon a lakásában szüksége volt egy helységre, ennek a helységnek van alapterülete, légköbmétere. Ezt a helységet be kellett rendezni, íróasztalt kellett vennie székkel, meg egy szekrényt, melyben a vállalkozás dolgait tárolja. A munka elvégzéséhez fűteni kellett, világítania kellett. Ahoz, hogy a munkát el tudja végezni, ezeknek a kiadásoknak már fel kellett merülni. Ezt finanszírozni kellett, tőkét kellett beleölni. Ha rendszeresen végez munkát ebben a helységben, akkor a fenntartási költségek is rendszeresen előfordulnak.
Bankszámla: Igen, az áfakörös bankszámla nyitásra van kötelezve. Az alanyi mentes nem, de ettől függetlenül minden további nélkül nyithat. Ha nem lenne családtag, azt mondanám, hogy nyisson, mert mi köze a könyvelőnek ahoz, hogy a "magánszemély" privát bankszámláján milyen pénzmozgások vannak még a vállakozás tételein kívül. Így viszont ízlés kérdése.
Nyereség-veszteség: A dolog majd kiforrja magát az idő múlásával. Át kell látni, meg kell tervezni, kicsit azért előre kell látni a bevételek alakulását, és fel kell mérni, úgymond be kell lőni a felmerülő kiadásokat. Az első évben senki nem fogja abajgatni amiatt, mert veszteséges. Csak tudja felmutatni, hogy miből finanszírozta az elszámolt kiadásait.
Üdv: Edit