Adófórum

Adózási és számviteli információk

drága toll

Ellenőrzés

drága toll

HozzászólásSzerző: nagyeva1980 » csüt. jan. 01, 1970 1:00 am

Kedves Fórumozók

Lehet ti már tapasztaltátok, de nekem ez még új volt : piacon vásározó céget, azért büntették meg 50.000 Ft-ra , mert  nem volt benne a vásárlók könyvében a toll/ceruza. Csak érdekesség képpen írtam ide, kommentet inkább nem fűzök hozzá.

Vic

nagyeva1980
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:15 am

drága toll

HozzászólásSzerző: hvanna » pén. ápr. 02, 2010 5:56 am

 Szia Vic.!

Többféle leirást olvastam ezzel kapcsolatban egy a sok közül

Milyen panaszlehetőségeink vannak? Hova fordulhatunk, ha megkárosítanak?

A legelső lehetőség, amivel a vásárlás helyszínén élnünk kell, hogy jegyzőkönyvet veszünk fel a problémáról.

A Vásárlók könyve

A Vásárlók könyve A/4-es méretű, nyomtatott füzet. Fedőlapjára nagy betűkkel van rányomtatva elnevezése, illetve a vonatkozó törvény néhány passzusa. Jól látható helyre kell kifüggeszteni, hozzá tartozó tollat is kötelező biztosítani (2005. évi CLXIV törvény /5.§ 4/). A könyvborítót a helyi jegyző lepecsételt, nemzeti színű fonallal, valamint aláírásával hitelesíti. A nyomtatvány húsz, sorszámozott, hárompéldányos oldalból áll.

Amennyiben a vásárlónak bármilyen panasza van az üzletben vásárolt áruval, a vendéglátóhelyen kapott szolgáltatással vagy a kölcsönzött termékkel kapcsolatban, a panaszát szóban vagy a vásárlók könyvébe történő bejegyzéssel, írásban teheti meg. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos.

Ha különösen sérelmesnek tartjuk esetünket, és a kereskedő nem orvosolja a panaszt, érdemes inkább a vásárlók könyvébe történő bejegyzést választani, mert a szóbeli kérést utóbb nehezebb bizonyítani. A kitöltés után nem az első, hanem a második lapot kell kitépnünk és eltennünk.

A vásárlók könyvét minden, a fogyasztókkal közvetlen kapcsolatban álló kereskedelmi, vendéglátó, fogyasztási cikkeket javító és kölcsönző tevékenységet végző helyen lennie kell (pl. üzletben, piaci elárusító helyen, étteremben, büfében, motelben, benzinkúton), ezért ne fogadjuk el, ha a kereskedő azt állítja, hogy az ő boltjában nincs.

A vásárló által tett bejegyzést érdemben meg kell vizsgálni, és az intézkedésről a vásárlót tájékoztatni kell. A jegyző, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a felügyelőségek két évre visszamenőleg vizsgálhatják a vásárlók könyvébe tett bejegyzéseket.

Az a kereskedő, aki a vásárlók könyvét szabálytalanul kezeli, a fogyasztóvédelmi felügyelőség intézkedésével, és akár ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal is számolhat (a szabálysértési tényállás megnevezése: kereskedésre vonatkozó szabályok megsértése).

A Vásárlók könyve nem csupán panaszkönyv, hanem észrevételeink, javaslataink megtételének helye is. Ezek kivizsgálására és megválaszolására ugyanúgy a fenti szabályok érvényesek, így a könyvet nyugodtan használjuk akkor is, ha nem akarunk kifogással élni.

hvanna
 
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:20 am

drága toll

HozzászólásSzerző: hvanna » pén. ápr. 02, 2010 6:04 am

Hogy néz ki és hol keressük a Vásárlók könyvét?

A Vásárlók könyve A/4-es méretű, nyomtatott füzet. Fedőlapjára nagy betűkkel van rányomtatva elnevezése, illetve a fent említett törvény néhány passzusa. Jól látható helyre kell kifüggeszteni, hozzá tartozó tollat is kötelező biztosítani. A könyvborítót a helyi jegyző lepecsételt, nemzeti színű fonallal, valamint aláírásával hitelesíti. A nyomtatvány húsz, sorszámozott, hárompéldányos oldalból áll, de figyelem, a kitöltés után nem az első, hanem a második lapot kell kitépnünk és eltennünk!

Jól látható helyen függ, de hol van a toll?

Mint említettük, a könyvet tollal együtt kell kifüggeszteniük a kereskedőknek és nem szabad, hogy megakadályozzák a beírást. Ehhez képest egy áruházban a biztonsági őrök dobták ki a Vásárlók könyvét kereső vevőt (a konkrét esetet lásd itt). Egy másik fórumban írtak szerint az akadályoztatás miatt rendőrt hívtak, a boltos pedig csupán ekkor hajlott a panasz rögzítésére.

Én  kötözködésnek érzem a toll vagy ceruza megkövetelését.. de ez csak az én szerény véleményem

Üdv:hvanna

hvanna
 
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:20 am

drága toll

HozzászólásSzerző: Nyerkiné » pén. ápr. 02, 2010 6:05 am

Szia Vic!

Hvanna válasza teljesen rendben van. A bírság is "jogos". Legfeljebb írni kellene egy kérelmet, hogy ne a legmagasabb bírságot szablyák ki, esetleg azzal érvelni, hogy nem volt még elmarasztalva, fizeti az adóit, a tollat pótolta azonnal stb.

Nyerkiné
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:22 am

drága toll

HozzászólásSzerző: hvanna » pén. ápr. 02, 2010 6:10 am

 Szai !

Egyetértve az előttem szólóval.. valóban be kellene adni egy birság mérséklési kérelmet.. hivatkozva arra hogy a hiányosság azonnal megszüntetésre került stb. A kérelem beadásával veszteni való nincs... egy próbálkozást megér..

Üdv:hvanna

 

 

 

hvanna
 
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:20 am

drága toll

HozzászólásSzerző: Marni » pén. ápr. 02, 2010 6:51 am

"2005. évi CLXIV. törvény

a kereskedelemről

5. § (1) A kereskedőnek rendelkeznie kell a forgalmazott termék - saját előállítású termék esetén a termékhez felhasznált nem saját előállítású termék - eredetét hitelt érdemlően igazoló bizonylattal. A kereskedő az ellenőrzést végző hatóság felhívására köteles az eredeti bizonylatokat, dokumentumokat három munkanapon belül bemutatni.

(2) A kereskedő köteles biztosítani, hogy a vásárló a megvásárolni kívánt termék jellegétől függően, annak méretét, súlyát, illetve használhatóságát ellenőrizhesse az üzletben vagy - egyéb kereskedési formák esetében - ha a termék rendelkezésre bocsátásakor mind a kereskedő vagy annak képviselője, mind pedig a vásárló jelen van.

(3) Egyes termékek kiskereskedelmi tevékenység keretében való értékesítéséhez az azt végző személynek a kereskedelemért felelős miniszter rendeletében meghatározott szakképesítéssel kell rendelkeznie.

(4) Az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen a kereskedelmi hatóság által hitelesített, folyamatosan számozott oldalú vásárlók könyvét kell elhelyezni. A vásárlók a vásárlók könyvébe bejegyezhetik az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos.

(5) A vásárlók könyvét a használatba vétel előtt a kereskedelmi hatóság hitelesíti, feltüntetve a vásárlók könyve megnyitásának időpontját.

 

A 4. bekezdés azon mondata, miszerint "megakadályozni tilos", mondjuk számomra azt jelentené, hogy ha kérésre nem ad a kereskedő tollat a kedves vevőnek. Önkormányzati rendelet tehetett ilyen külön kitételt?

 

Milyen jogszabályra hivatkozott a "T." hatóság??? Ez a fogyasztóvédelem volt?

Marni
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:25 am

drága toll

HozzászólásSzerző: Marni » pén. ápr. 02, 2010 7:30 am

Kedves Hvanna!

Az általad bemásolt írásokat, vagy legalábbis azok klónjait én is több helyen megtaláltam, egy problémám van csupán velük, vagy nincs bennük jogszabályi hivatkozás, illetve a 2005. évi CLXIV. törvény 5.§-ra hivatkoznak (amit előző hsz.-emben én is idézek), ami pedig nem említ szó szerint sem tollat, sem íróeszközt! A másikaz általam fellelt netes cikkekkel a témában, hogy nemhogy nem tekinthetők hivatalosnak, de még az üzemeltető nevét sem találtam az oldalukon! A Fogyasztóvédelem honlapján nem találtam ilyet, ami nem jelenti, hogy nincsen, nekem nem sikerült fellelni.

Félreértés ne essék, véletlenül sem kötözködés, vagy a Veled való vita a célom, csupán én és szeretném, ha körbejárnánk a témát, esetleg hivatalosan alátámasztott választ is találna valaki közülünk.

Érdekességképpen részlet egy általam fellelt cikkből a BKK megyei fogyasztóvédelem munkatársának nyilatkozatából:

"Rémhírek a fogyasztóvédelemről


2008. december 11. 10:18 G. S.
KECSKEMÉT | A vásárlók könyve mellé nem kötelező tollat akasztani. A felest jelölő üvegpohárba is lehet egyből önteni, de hiteles mérőeszközzel rendelkezni kell - tudtuk meg a fogyasztóvédelemtől.

Sok téves információ terjeng Kecskeméten a fogyasztóvédelmi ellenőrök munkájáról. Mivel a vendéglátósok és a kereskedők egy része nincs tisztában a hatóság ellenőrzési jogkörével, gyakran kritika nélkül fogadják el egy-egy megbírságolt ismerősük történetét. Fodor Zoltán, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kecskeméti kirendeltségének vezetője szinte naponta szembesül ezekkel a rémhírekkel.

- ... A vásárlók könyvével kapcsolatban is sok a félreértés. Pedig a fogyasztóvédelmi törvény egyértelmű: jól látható és könnyen hozzáférhető helyen kell lennie. A rendező elv az, hogy probléma esetén a vendég ne kerüljön újabb kellemetlen helyzetbe. A panaszosnak legyen lehetősége a könyvet feltűnés nélkül leakasztani a szögről vagy elvenni a pultról. .... Viszont aki írni akar, annak tollának is lennie kell! Azért nem bírságolunk, ha a vásárlók könyve mellett nincs íróeszköz.

Az utóbbi időben futótűzként terjedt, hogy a rövid italok eddig megszokott mennyisége helyett rövidesen csak két- és négy centet lehet majd forgalmazni. Ezzel kapcsolatosan Fodor Zoltán így nyilatkozott:
- ... Mint kiderült, az sem fedi a valóságot, hogy az eladók kötelesek lennének mindenkinek bemutatkozni. A névkitűzők meglétét a kereskedelmi egységekben soha nem ellenőrzik, és a jövőben sem vizsgálják. Soha ilyen irányú utasítást nem kaptak, és nem ismernek olyan jogszabályt, amely ezt kötelezővé tenné számunkra. Ennek ellenére elterjedt, hogy több tízezer forint bírságokat szabnak ki azért, mert kitűző nélkül dolgoztak az eladók.

Ne dőljünk be az álellenőröknek

A fogyasztóvédelmi ellenőrök minden esetben nemzetbiztonságilag jóváhagyott szolgálati igazolvánnyal kötelesek igazolni magukat. A dokumentumokat célszerű alaposan áttanulmányozni. Aki ilyen igazolványt nem tud felmutatni, az nem a fogyasztóvédelmi hatóság munkatársa. A helyszíni bírságot is csekken kell befizetni, aki ilyen jogcímen készpénzt kér vagy fogad el, az bűncselekményt követ el. Ilyenkor értesíteni kell a rendőrséget.

Forrás: http://www.baon.hu/bacs-kiskun/kozelet/remhirek-a-fogyasztovedelemrol-196779
 
Számomra továbbra is kérdés, hogy hol az igazság! 
 
Abban csak egyetérteni tudok Veletek, hogy bizony megér a dolog egy bírság elengedési/mérséklési kérelmet! 
Marni
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:25 am

drága toll

HozzászólásSzerző: hvanna » pén. ápr. 02, 2010 8:21 am

 Szia !  Nem veszem sem kötözködésnek, sem pedig személyemnek szóló vitának.. ugy fogom fel több szem többet lát....Átnéztem a törvényt és más helyi önkormányzati szabályozásokat is hogyan szabályoznak.

Sehol nem található az az előirás miszetint kötelező  iróeszközt mellékelni a Vás.könyv mellé, legfeljebb csak annyit olvastam... a kereskedő segithet panasz esetén a könyv beirásnál.. ha a panaszos igényli. ezt bemásolom:

 http://www.progressziv.hu/index.php?link=magazin.tmp&sz_id=922&funk=5

A kereskedők kötelezettségei és jogai

A törvény betűje szerint a vásárlók könyve jegyző által hitelesített, számozott oldalú okmány. Lennie kell mindenütt, ahol a fogyasztókkal közvetlen kapcsolatban álló kereskedelmi, vendéglátó, fogyasztási cikkeket javító és kölcsönző tevékenységet végeznek, még a piaci árusítóknál is. A vásárlók könyvét a kereskedő köteles úgy elhelyezni, hogy a fogyasztó az üzlet dolgozóinak megkérdezése és segítsége nélkül is bármikor szabadon hozzáférhessen. A szabály úgy folytatódik, hogy ebben a vásárlót megakadályozni, illetve befolyásolni nem szabad. Segíteni viszont lehet. Annál is inkább, mert ha a vásárló elmulasztja a másodpéldány íve mögé hajtani a kartont, több oldalon keresztül átírhat az indigó. A panasz két példányban készül, az eredeti példány a panaszost illeti. Mielőtt azonban a sorszámozott lapot a könyvből kitépik, a kereskedőt is megilleti a jog, hogy ugyanazon az íven, azonnal írásban reagáljon. Ilyenkor a panasz megválaszoltnak tekinthető. Ha a vevő továbbviszi az ügyet a felügyeleti szervek irányába, akkor ott a vizsgálat során nem csak a panaszos álláspontja válik ismertté, hanem a kereskedőé is. Ha nincsen lehetőség azonnal nyilatkozatot tenni, akkor határidőn belül kell intézkedni. A fogyasztóvédelem azt javasolja a kereskedőknek, hogy olyan esetben is értesítsék a panaszosokat, amikor a panasz nem vehető igazán komolyan. Az érvényben lévő szabályok nem tiltják, hogy a vásárlói észrevételek rögzítésére az üzletek saját nyomtatványt is tartsanak. Ez azonban nem helyettesítheti a vásárlók könyvét, annak mindig, minden körülmények között valahol a vásárló keze ügyében kell lennie.

Ellenőrzés

„Felügyelőségünk a vásárlók könyve tekintetében az ellenőrzései során azt vizsgálja, hogy az üzlet rendelkezik-e vásárlók könyvével, az hitelesítve van-e, illetve jól látható és hozzáférhető helyen van-e kifüggesztve”- fogalmazott Tóth Istvánné, a budapesti Fogyasztóvédelmi Felügyelőség igazgatója. Tapasztalataik szerint a kereskedők többsége a jogszabályoknak megfelelően kezeli a vásárlók könyvét, előfordul néha, hogy nincsen hitelesítve, illetve többször panaszkodnak a fogyasztók, hogy a panaszkönyvet nem kapták meg. Ha betelik a könyv, akkor is meg kell őrizni, mert az ellenőrző szervek (jegyzők, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és a felügyelőségek) két évre visszamenőleg vizsgálhatják a bejegyzéseket. A szabálytalan kezelésért akár ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal is számolhat a kereskedő. A szabálysértési tényállás megnevezése: kereskedésre vonatkozó szabályok megsértése.

Tóth Istvánné azt tanácsolja a kereskedőknek, hogy a problémákat mindenképpen vizsgálják ki, a bejegyzéseket feltétlenül válaszolják meg, és a vásárlók könyve legyen mindig elérhető helyen.

 

Nos az a véleményem.. a bírságra vonatkozó határozatban ha nem szerepel konkrét Tv. ill más jogszab hivatkozás..  ami  leirva tartalmazza az előirást  ,csak az iróeszköz hiánya miatt  igen igen megkifogásolható a birság.. kiszabása.

Üdv:hvanna

 

hvanna
 
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:20 am


Vissza: Ellenőrzés

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 8 vendég