*
Ha már volt ingatlan bérbeadási tevékenységed korábban, akkor dec.31-ig lehetett nyilatkozni az ingatlan bérbeadásra is ÁFA kötelessé tételről, ha nem volt, akkor amikor megkezded a tevékenységet - már nem kell hozzá a cégbírósági bejelentés, ha nem fő tevékenység - akkor az APEH hoz jelented be a változás bejelentőn a tevékenységet és ezzel együtt kérheted rá az ÁFA kötelessé tételt (ha e mellett döntessz)
Több fórum kérdésben is szerepeltek már ezzel kacsolatos kérdések,válaszok, a sajátomból egyet bemásoltam ide:
Sziasztok!
Hogy miért jelentik be a vállalkozások az ingatlanbérbeadási tevékenységüket ÁFA hatálya alá, hát pld. azért, mert a fő - és melléktevékenységük az egyébként korábban és most is ÁFA köteles. De sok vállalkozásnak van a saját székhelyén, telephelyén kihasználatlan épületrésze, raktáktára, stb., amit úgy hasznosít, hogy bérbeadja. Valamikor az ingatlanbérbeadás ÁFA köteles volt, aztán elkezdtek vele kavarni, hogy már alapesetben mentes, de a nem lakóingatlan tekintetében lehet ÁFA kötelezettséget választani, most meg már mindegy lesz, hogy lakó, vagy üzemépület - az alapesetben mentes, de lehet rá kérni az ÁFA kötelezettséget.
Mivel ezeknek a cégeknek vannak egyéb irodai gépei, berendezései, továbbá ott van ingatlana, ami után - mikor még az ingatlan bérbeadások is ÁFA kötelesek voltak és a vállalkozásnak nem volt semmiféle mentes tevékenysége, akkor minden eszközének az ÁFÁ-ját, minden beszerzési,szolgáltatásigénybevételi számlájának az ÁFÁ-ját levonásba helyezte (ide nem értve a levonási tilalmas dolgokat!). Ha most viszont az ingatlanbérbeadása mentes tevékenységgé válik, akkor szépen el kell, hogy különítse a beszerzései tekintetében, hogy mi az ami csak a menteshez, mi az ami csak az ÁFA köteles tev-hez és mik azok, amelyek is-is merültek fel. Az is-is költségek ÁFÁ-ját szépen (pl. havi bevalló) kezdheti arányosítgatni, majd évvégén a végleges arányszámmal újból megállapítani a különbséget! És akkor még nem szóltunk a tárgyieszközökről, amit eddig ingóság esetén 5 évig, ingatlan esetén 10 évig kell pótlólagos ÁFA fizetési arányosítgatást végezni. 2008-tól a beszerzésre kerülő ingatlanok esetében, ha az is-is szolgálja a vállalkozás tevékenységét, akkor 20 évig kell majd arányosítgatni, de nem ám január 01-dec.31. közötti arányszámmal, hanem az aktíválástól számított egy év elteltével. Tehát ha áprilisban aktívált egy ilyen is-is használatos eszközt, meg mondjuk juniusban is, akkor már két különböző arányszám alkalmazásával fogja a pótlólagos ÁFÁ-ját megállapítani következő év áprilisban és juniusban. Ha még nagyobb szerencséje van, akkor havonta üzembe helyez a cég egy-egy ilyen eszközt, s havonta fog arányszámokat számolni, stb. --- nem ragozom tovább.
Nyilván akiknek a fő tevékenységük az ingatlanmbérbeadás, ráadásul- ha az magánszemélyek felé irányul, akkor nem fogja ÁFA kötelessé tenni, mert a magánszemély, akkor olyantól fog bérelni, ahol a bérleti díjra nem kell neki még 20% ÁFÁ-t fizetni, amit ráadásul nem igényelhet vissza.
Tehát lényegében: azok a cégek, akik nem ÁFA mentes tevékenységeket folytatnak -, de becsúszik néha, vagy folyamatosan ingatlanbérbeadás is, ami mentes lenne -, hát az az ingatlanbérbeadását is ÁFA kötelessé akarja tenni -, ha lehet, és most lehet, akármilyen ingatlanról van szó.
Az árfolyamról akkor kell nyilatkozni az APEH-nek, ha a vállalkozás a kimenő devizás számláinál (valamint közösségi devizás számlát) a FT-ra számításhoz az MNB árfolyamot akarja alkalmazni, ez független az ingatlan értékesítés, hasznosítás ÁFA kötelessé tételétől.