Adófórum

Adózási és számviteli információk

Kft. eladásnál mik az eladó feladatai

Adatszolgáltatás

Kft. eladásnál mik az eladó feladatai

HozzászólásSzerző: ygan » csüt. jan. 01, 1970 1:00 am

Sziasztok!

Autóipari beszállítónál volt karbantartó cégem. Decemberben minden munkámat felmondtak ezért cégemet eladnám. A kérdésem az lenne mik az általam kötelezően elvégzendő dolgok. A könyvelőm azt  mondta a 2008-as bevallás leadása is az én feladatom és hogy érdemes a régi papírokat magamnál tartani nehogy később gond legyen.  Ezt azért furcsállom mivel ha átadok minden iratot mi alapján adok bevallást illetve milyen jogcímen? Valamint tulajdonos ügyvezetőként miképpen megy a leszámolásom? Magamat számoltatom le vagy az új tulaj? Szóval miután ügyvéd előtt eladtam a cégem mik a kötelező dolgok rám nézve?

ygan
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:18 am

Kft. eladásnál mik az eladó feladatai

HozzászólásSzerző: nagy.andrea2 » csüt. jan. 08, 2009 8:12 pm

Szia!

 

Először is: dehogy adsz át minden iratot!!! Hiszen a te tagságod ideje alatt keletkezett kötelezettségért még 5 évig te felelsz. Sőt, a munkaügyi iratokat (főleg munkaszerződés, bérfizetési jegyzék, bérkarton stb.) korlátlan ideig meg kell őrizni, akár 20-30 év múva is prezentálni kell! Az új tulajnak semmi köze nincs az előző időszakhoz!

Ha eladod a céged, ahhoz nyilván kell egy főkönyvi kivonat, az alapján számoltok el. Az után lévő időszak már valóban az ő "sara".

A bevallással is hasonló a helyzet, ami rád vonatkozik, azt neked kell beadnod (vagy a te könyvelődnek). De ez már nem olyan egyszerű, hiszen ha év közben veszik át a céget, de csak év végén kell bevallást beadni, azt nyilván már az új tulaj fogja megtenni - mivel a réginek nincs rá lehetősége. De ez inkább csak technikai kényszer, semmi több.

A gyakorlatban ez úgy működik, hogy ha eladod a céget mondjuk márc. 31-én, akkor az addig esedékes 2009. évi bevallásokat még te adod be, az utána következőket viszont már az új tulaj. Ez főleg a munkabérekkel kapcsolatban merül fel.

De a 2008. évi beszámoló, TAO, egyéb bevallások elkészítése még a te dolgod lesz, ezért is nem szabad az előző időszakot érintő bizonylatokat az új cégtulajnak átadni. Neki csak a főkönyvi kivonat kell.

 

Andulka

nagy.andrea2
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:21 am

Kft. eladásnál mik az eladó feladatai

HozzászólásSzerző: mazsi5 » csüt. jan. 08, 2009 9:03 pm

Sziasztok!  Most Andulka nem igazán értek veled egyet. Valóban van megőrzési kötölezettség, van amire 8 év, 10 év,stb.. (Gondolom a kérdező cége egy olyan cég, aki a számviteli tv. hatálya alá tartozik.      Viszont ez a megőrzési,stb. kötelezettség a cégre vonatkozik .. A cég pedig nem szűnik meg jogutód nélkül a teulajdon eladással.   Az új ügyvezetőnek, illetve a cég adminisztrációjának bármikor adódhat olyan feladata, ami miatt vissza kell nyúlni az előző időszakokra,  akár csak egy apeh ellenőrzés esetén is, ha mondjuk 4-5 évvel ezelőtti idszakokat akar levizsgálni.

Szerintem ha egy cégben vannak, voltak alkalmazottak, na azoknak a személyi adatival tűzdelt iratokat egyik tulajdonos sem sajátithatja ki magának, annak a helye az adott cégnél van, s nem valamely már külső magánszemély lakásán...  Ha majd egyszer ez a cég jogutód nélkül megszűnik, akkor majd az akkori képviseleti joggal rendelkező személynek kell gondoskodni az iratokelőírásoknak megfelelő elhelyezéséről, elhelyeztetéséről.

Az, hogy átadás-átvételi jegyzőkönyv kíséretében célszerű mindenképpen átadni az iratokat, az ügyek állását.. a teljesen rendjén való. Az is, ha az átadó/leköszönő ügyvezető az átadáskori főkönyvi kivonatból, átadás-átvételhez összeállított mérleg egy példányát, a leltárak, leltári kimutatás egy példányát elviszi haza a jegyzőkönyv mellékleteként.   De azokat az iratokat, bizonylatokat, munkaügyi nyilvántartásokat, stb.  ami a cégé azt nem.  Ha valamiről akar fénymásolatot magának azt megteheti bármikor,  de az eredeti iratoknak a cégnél van a helye, az iratőrzésként szereplő címen. A munkaügyi iratoknál figyelemmel kell azért lenni a személyes adatok kezelésére,stb...  

Véleményem szerint egy ügyvezető addig írhat alá a cég nevében, amíg ő jogosult a cég képviseletére.  Ha már nem jogosult, akkortól már nem írhat alá a cég nevében még akkor sem, ha olyan időszakra vonatkozóan készül letétbe helyezendő beszámoló, éves bevallás, stb., ami még arra az időszakra is vonatkozik, amikor még ő volt az ügyvezető/képviselő.

A kérdésből számomra nem teljesen egyértelmű, hogy egyszemélyes KFT-ről, van-e szó.

 Ygan azt kérdezedi: ki fog leszámoltatni?  A leszámoltatás szóból lehetne arra következtetni, hogy esetleg, mint ügyvezető munkaviszonyban álltál a saját cégedbenl... de ez távolról sem biztos.  Ha mégis, s egyszemélyes KFT tulajdonos,ügyvezetőként munkaviszonyban álltál, akkor erről olyan alapító okiratának kellett lenni a társaságnak, amiben a munkaviszonyra vonatkozóan vannak meghatározások.

Mivel azonban csak találgatni lehet, hogy milyen munkavégzési jogviszonyban állsz a saját cégeddel, s hogy ez a cég milyen vállalkozási formában létezik.....  a kérdést még pontosítani kellene, pld-ul, ha nem egyszemélyes KFT, akkor  mit értel cégeladás alatt?  Üdv.

 

mazsi5
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:20 am

Kft. eladásnál mik az eladó feladatai

HozzászólásSzerző: gyorfi.krisztina » csüt. jan. 08, 2009 9:27 pm

Sziasztok!

Az új tulajnak is igen sok köze van sajna az előző időszakhoz. Ha veszek egy céget, akkor tisztában vagyok vele annak hátrányairól és előnyeiről is. Alapvető hátrány, hogy bármi kiderülhet....Pont ezért van szükség jó ügyvédre és mindenre figyelő könyvelőre. Nem véletlenül van átadás előtt igazolások beszerzésére, iratok leellenőrzésére, ügyvédek, jelenlétére. Valaki apeh ellenőrzést kezdeményez és kér, ha tutira akar menni. Ő a hivatalosat nézi, te pedig a rafkos részt, csak picit gondolkozni kell.

Minden iratot át kell adni az az xy nevű cég tulajdonát képezi. Ha visszamenőleg van ellenőrzés, azaz új tulaj feladata reprezentálni, utána nézni. Ez pl. az egyik hátrány.

Ha valami kiderül nyomozati eljárás során, vagy előkerül egy számlatömb bárhonnan, ugyebár ez előfordulhat (ezért is adnak el céget egyesek), akkor az új tulaj felelős. Az adás-vételi szerződésen azaz az ügyvéden múlik minden, nagyon oda kell tenni a mondatokat. De hangsúlyoznám, hogy kizárnám a gazdasági bűncselekmény felmerülését, az más tészta. Az apeh a jelenlegi tulajt terheli, nem keres vissza. Az új majd perelhet és követelhet a régitől jogi úton....

Ez a kft-nál van így , a bt-nél kicsit máshogy is rá kell figyelni, mivel ott a beltag felelőssége korlátlan. 

Én mindent elvettem amikor megvettem.

Amikor meg az ügyfelem adta el az Ő cégét, akkor mindent átadtam. Év közben történt. A szerződésünk még a késedelmi pótlék esetleges kiszabására is kitértünk amit persze később hozott ki az apeh, rá 1-2 hónapra.

A bevallásra vonatkozóan technikai okok miatt, ahogy már írták előttem neked, az új tulaj a felelős. Hiszen neked nem lesz ügyfélkapu jogosultságod. Viszont fontos, ha évközben adod át, akkor készítesz egy záró bevallási csomagot teljeskörűen és átveteted azt is.

Nagy vonalakban én így csinálom.

Szép estét: Krisztina 

gyorfi.krisztina
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:12 am

Kft. eladásnál mik az eladó feladatai

HozzászólásSzerző: ygan » pén. jan. 09, 2009 5:50 am

Sziasztok!

Pontosítanám a dolgokat: A Kft az enyém és a feleségemé 60 -40%. Én ügyvezető vagyok. Aki átveszi még nem tudja, hogy egyedül vagy az élettársával közösen. Tehát miképpen történik a munkaviszony felbontása?

  HA jól értem igazolásokat kérek APEH-től helyi adóról. Utána  csinálok egy "zárást" és mindent átadok ügyvéd előtt. A szerződést mindenre kiterjedően kell elkészíteni. Ezután, mivel bűncselekményt nem tettem vége!

Tamás

ygan
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:18 am

Kft. eladásnál mik az eladó feladatai

HozzászólásSzerző: gyorfi.krisztina » pén. jan. 09, 2009 8:54 am

Szióka!

Amennyiben te vagy a feleséged valamilyen jogcímen be volt jelentve, akkor az adás-vételi dátumakor, a könyvelőnek ki kell jelenteni. A kilépő papírokat összeállítani.

A szerződéskor 30 napos határidő ki van kötve általában, legalábbis nálam, hogy a könyvelési adminisztrációs papírokat elkészíthessük az átadásra.

1. Igazolások, Ellenőrzés, 2. szerződéskötés, ügyvédi eljárás lebonyolítása cégügy, 3. átadás

Szép napot: Krisztina 

gyorfi.krisztina
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:12 am

Kft. eladásnál mik az eladó feladatai

HozzászólásSzerző: mazsi5 » pén. jan. 09, 2009 11:17 am

Szia Ygan!  Akkor  itt Te és a feleséged eladjátok a saját üzletrészeteket, ahhoz is, hogy az üzletrészek eladási értéke azért körülhatárolható legyen  mindenképpen össze kellene állítani egy mérleget (piaci értéken, de lehet a könyvszerinti értéken is).   A társasági szerződés módosítást egyben kellene megoldani, egy taggyűléssel, aminek az eleje az, hogy a tulajdonosok eladják az üzletrészüket és az ügyvezető lemond az ügyvezetőségről/illetve a taggyűlés felmenti, majd pedig már az új tulajdonosok taggyűlésével folytatódik a taggyűlés, ahol már az új tulajdonosok  megválasztják a cég új ügyvezetőjét. Nyilván a taggyűlési jegyzőkönyvben azért határozni kell arról, hogy mennyi időn belül kerül sor a tételes átadás-átvételre a két ügyvezető között. Ennek az átadás átvételnek tárgya az összes céges irat, úgy a könyveléses, mint a szerződések, társasági szerződések, taggyűlési határozatok, végzések, egyéb irattári anyagok (levelezés,stb.), munkaügyi iratok, szigorúszámadású nyomtatványok nyilvántartása ellenőrzötten a szigorúszámadúsú nyomtatványokkal, eszközökkel, tételes leltárral,stb..szállító, vevő tartozás követelés analitikával, engedélyekkel, stb.. A folyamatban lévő ügyek, kiemelten az a könyvelésben nem szereplő vállalt kötelezettség...

Ha az ügyvezető munkaviszonyban állt a céggel és a munkaköre is ügyvezető volt, akkor az ügyvezetői felmentésével a munkaszerződését is meg kell szüntetni, tehát ha az ügyvezetőség változása közös megegyezéssel történt, akkor a munkaviszony megszüntetése is mehet közös megegyezéssel, amiről meg kell írni a Megállapodást a közösmegyezéssel történő munkaviszony megszüntetésre, mely munkaviszony megszűnhet azonnali hatállyal, de későbbre tolt dátummal is....

Attól, hogy Ti a cégben lévő üzletrészeteket eladjátok, attól a cégnek nyilván van könyvelője, béres-munkaügyese, vagy saját vagy külső,  s ha az megkapja a munkaviszonymegszüntetésére vonatkozó megállapodást, akkor annak tartalma alapján a munkvaszony megszüntetésről a bejelentést 09T1041 elkészíti, akár el is küldi az akinek van ügyfélkapus jogosultsága erre. A megszűnés napjáig járó bért leszámfejti, leszámolási iratokat elkészíti, s a munkaviszony megszüntetési megállapodásban szereplő meghatározott napig  azt a cég ki kell, hogy adja és fizesse.  A munkaviszony megszüntetésére vonatkozó dokumentumot a munkáltató részéről és a leszámolási iratokat  az kell, hogy aláírja, aki munkáltatói jogkörgyakorlással rendelkezik a munkaviszony megszűnésének napján.

Az Mtv. úgy szól, hogy alapesetben a munkavállalónak az utolsó munkában töltött napon a leszámolási bérét és leszámolási iratait meg kell, hogy kapja.  S mivel egy azonnali hatályú megszűnésnél ennek teljesítése azért nem olyan egyszerű, szerintem nem sért törvényt, ha a megszüntetéses megállapodásban a leszámolási bér és leszámolási iratok átadására vonatkozóan olyan dátumot határoznak meg, ami a munkaviszony megszűnést követő 8-ik, vagy valahanyadik nap, mert a felek közösen megállapodhatnak.., s akkor szerintem még a munkáltató/KFT nem sérti meg a törvényt.

A munkaviszonyban áló munkavállaló a munkaviszonya megszűnésekor, a munkaviszonyával kapcsolatos dolgokat, eszközöket,stb. köteles átadni a cég által (munkaviszony megszüntető értesítésben, megállapodásban ilyen személyként kijelölt átvevő személynek.

Ha a tulajdonos/tulajdonosok a cégben nem ügyvezetőként voltak munkaviszonyban, hanem mondjuk lakatos, vagy irodavezető, gazdasági ügyintéző, vagy valami, akkor önmagában az ügyvezetőség alóli felmentés még nem eredményezi a munkaviszony megszűnését is,  tehát ilyen esetben már az új, vélhetően az új ügyvezető lesz az, aki a cég munkavállalói felett a munkáltatói jogokat gyakorolja, s már vagy ő mondja fel a munkaviszonyt felmondási idővel,  vagy fel sem mondja és az továbbra is érvényben marad,  vagy közös megegyezéssel megszüntetik,  vagy a dolgozó mond fel.

Az is lehet, hogy a leendő üzletrésztvásárlók ragaszkodni fognak ahhoz, hogy könyvvizsgálóval ellenjegyzett  leltárral alátámasztott mérleget kérnek, mielőtt a vételárban megegyeznének.

A majd 2008-ra vonatkozó adóbevallásokat, beszámolót, Nyenyit, IPA, stb-t majd a beküldéskor annak a képviselőnek kell aláírni, aki akkor képviseleti joggal rendelkezik, aki a cég nevében jognyilatkozatot tehet.

Az új tulajdonosok vélhetően nem váltanak azonnal könyvelőt, ha külső könyvelővel volt szerződésben a cég, akkor az a szerződés a külső könyvelővel mindaddig fennáll, míg azt valamelyik fél fel nem mondja, vagy közösen meg nem szüntetik, de abban az ügyben a cég az akkor aktuális képviselője  és a külső könyvelő kell, hogy egyezkedjenek.

A cég válozásbejelentéseit már majd az új képviselő felelőssége bejelenteni szerintem: az ügyvezető változás, a tulajdonosok változása, stb.  Az leköszönő üógyvezető azon bevallások, stb.bevallások határidőben történő teljesítettségéről addig a határidőig felel, amig ő a képviselője a cégnek.  Az, hogy a tulajdonosoknak  és az ügyvezetőnek is vannak felelősségei azon időszakra vonatkozóan, amikor ők jogosultan ténykedtek az egy más fajta felelősség.

Nem tudom segít-e valamit,  de az ügyvéd a Gt. szerinti dolgokat biztos jól ismeri, a könyvelőd felkészültségével kapcsolatosan már lehetnek problémák, ha ilyeneket mondott neked..  Üdv.

 

mazsi5
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:20 am

Kft. eladásnál mik az eladó feladatai

HozzászólásSzerző: ygan » pén. jan. 09, 2009 2:06 pm

Nagyon szépen köszönöm. Sokat segítettél.
ygan
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:18 am

Kft. eladásnál mik az eladó feladatai

HozzászólásSzerző: curty » vas. jún. 20, 2010 12:02 pm

Sziasztok.

Látom segítőkész emberek járnak erre.

Nekem van egy Kft-m, sajnos felhalmozodott kb 950.000ft adoságom ebből adó tartozás kb 600.000ft.

Én ahogy lehet törlesztgetem, tehát nem akarok kibújni a felelősség alól. de egy "ismerősöm" tett egy ajánlatot. Megvenné a céget, nyilatkozna, hogy a cég tartozásával tisztában van, stb, s azt állítja, hogy ebben az esetben rajtam már nem kérhetnék számon a "volt" cégem tartozásait. Én nem igazán vagyok jártas ebben, de azért csábító az ötlet, de félek milyen buktatói lehetnek ennek az ügynek. Érdemes belebonyolódni, tényleg le kerülne a tartozás felelőssége a vállamról?

A segítséget előre is köszi.

curty
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:25 am


Vissza: Adatszolgáltatás

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 11 vendég