Adófórum

Adózási és számviteli információk

Munkába álláshoz milyen papírok kellenek?

Tb, munkaügy, bérterhek

Munkába álláshoz milyen papírok kellenek?

HozzászólásSzerző: b.n.kata » csüt. jan. 01, 1970 1:00 am

Üdvözlök mindenkit!


Ha egy alkamazottnak megszünik a munkaviszonya a munkahelyen, akkor ugyebár leszámoláskor meg kell kapnia bizonyos papirokat amelyeket majd az uj munkahelyén le kell adnia (adott évi jövedelme a régi munkáltatónál, adott évben ki vett szabadsága, van-e a fizetésből letiltása, tartásdij kötelezettsége, táppénz megállapításhoz hogy mennyi volt az eg.b.alapja az adott és a tavalyi évben,stb ennyi jutott eszembe) .


Szeretném megtudni a következőt.


Mi van akkor ha egy eddig főállású egyéni vállalkozó szeretne elhelyezkedni egy munkahelyen munkaviszonyba (a vállalkozását akár megtartva főállás mellettinek), akkor milyen papírokat kell bemutatnia  az uj munkahelyen felvételkor, és ha kell valamit személyi,lakcimkártya,TAJ kártya és adókártyán túlmenően,akkor azokat honnan,hogyan kell beszerezni/előállítani.


 Üdv: Kata

b.n.kata
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:18 am

Munkába álláshoz milyen papírok kellenek?

HozzászólásSzerző: zspotorke » hétf. szept. 12, 2011 1:51 pm

Szia!


 


Az általad fesoroltakon kívül véleményem szerint semmi másra nincs szükség csak még egy TB kiskönyvre illetve ha az új munkálttó ragaszkodik hozzá erkölcsire és a szakmai/iskolai végzettség igazolására.


 


P.Zsuzsa

zspotorke
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:13 am

Munkába álláshoz milyen papírok kellenek?

HozzászólásSzerző: b.n.kata » hétf. szept. 12, 2011 2:24 pm

Szia Zsuzsa!


Köszi a gyors választ!


A Tb kiskönyvről jut eszembe. Amig valaki munkaviszonyban van addig a Tb kiskönyvbe a munkaadó beirja a munkaviszony kezdetét, végét mint biztositással lefedett időszakot, meg a kieső időket is(táppénz).


 Azon időszakra amíg az illető főállású e.v., kellene hogy beírjon erre vonatkozóan valamit? Saját maga írja be, vagy esetleg valami hivatal (Eg.bizt.pénztár).


Hiszen úgy gondolom hogy a Tb kiskönyvből is látszania kellene a biztositással lefedett időknek és kieső időknek. Ha viszont a főállású e.v. időszakra nincs beírva semmi, akkor az olyannak tűnik mintha nem lett volna biztosított. (Bár gondolom nem ez a mérvadó dokumentum hanem hogy mit tartanak nyilván a nyugd.bizt.pénztárnál és az eg.bizt. pénztárnál. Viszont a nyugdíj bizt.pénztár azt hiszem ezt is elfogadja dokumentumnak mikor egy időszakra a jogviszonyt /szolg.időt/ igazolni kellene. )


Kata


 


 

b.n.kata
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:18 am

Munkába álláshoz milyen papírok kellenek?

HozzászólásSzerző: Bakosné » kedd szept. 13, 2011 4:44 am

Én be szoktam írni az egyéni vállalkozói időszakot is, és ki is nyomtatom a leszámolós papírokat, hogy le tudja adni. Ilyen esetben saját magának ír alá mint munkáltató és munkavállaló is. Tudom, hogy ez egy kicsit sántít, de segítség a munkáltatónak.


Márti

Bakosné
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:25 am

Munkába álláshoz milyen papírok kellenek?

HozzászólásSzerző: zspotorke » kedd szept. 13, 2011 7:25 am

A kiskönyvbe én is mindig beírom. ( azaz a vállalkozó saját maga) Lehet, hogy nem teljesen szabályos, de legalább nem kell keresgetni hogy mikor, éppen hol volt biztosított. Szerintem a többi papíra a munkáltatónak nem igazán van szüksége, különös tekintettel a vállalkozó saját bevallási kötelezettségére.  

zspotorke
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:13 am

Munkába álláshoz milyen papírok kellenek?

HozzászólásSzerző: melcsi62 » kedd szept. 13, 2011 7:56 am

Sziasztok!  Én az egyéni vállalkozó saját egyéni vállalkozós biztostottságát nem vezetem be az "OEP" igazolványba, mert az egyéni vállalkozó saját magára nézve nem kifizető és nem munkáltatója saját magának. üdv

melcsi62
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:16 am

Munkába álláshoz milyen papírok kellenek?

HozzászólásSzerző: zspotorke » kedd szept. 13, 2011 8:38 am

Melcsi ebben teljesen igazad van - de feltételezzük, hogy nem lőnek le bennünket ha beleírjuk. Bevallom én azért írom bele, mert ha egyszer nyugdijas lesz és még nyugdij is lesz legalább tudja, hogy hol volt biztosított.

zspotorke
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:13 am

Munkába álláshoz milyen papírok kellenek?

HozzászólásSzerző: melcsi62 » kedd szept. 13, 2011 9:40 am

Nyilván nem lövik fejbe aki beírja. De szerintem megtévesztő is lehet a következő munkáltatók számára.. és mivel már többen is írtátok, hogy bevezetitek az ev-t saját magát is, a kérdező Kata kérdezte, hogy be kell-e írni és ki írja be? - én leírtam, hogy én nem vezetem be és miért nem.


Az egyéni vállalkozó biztosítottsága kell, hogy szerepeljen a TAJ biztosítottak ügyfélkapus lekérésben, korábban ment a NYENYI is, jó ideje havi ..8-as bevallás, ugyancsak kiverném a port, ha azért nem vennék figyelembe a nyugdíjnál a biztosítottságot, mert nem szerepel az un. OEP igazolványban., a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról szóló igazolványban, amit mindig át kell adni a következő biztosítási jogviszonyban való foglalkoztatónak... 


Ez az igazolvány főként a két éves eü.biztosítottság szempontjából lehet ..


  a tájékoztatóból: "Ha a biztosított az újabb biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyának kezdetekor az Igazolványt nem adja át a foglalkoztatójának, az köteles a biztosítottat felszólítani, hogy az Igazolványt előlő foglalkoztatójától szerezze be, kivéve, ha a biztosítás kezdetétől számított két éven belül nem állt biztosítási jogviszonyban. Erről a tényről a biztosítottnak írásban kell nyilatkoznia."


Tavaly mikor a egyik rokonom javára "pereskedtem" a volt munkáltatójával, aki nem fizette ki több havi bérét, - az a munkáltató nem adta ki a hajdanában, hozzá 14 évvel ezelőtt igazoltan átadott OEP igazolványt, amiben a korábbi, rendszerváltás előtt munkaviszonyai is szerepeltek, hanem egy újat állított ki utólag és csak arról az időről, amikortól nála dolgozott, jelen esetben 14 évre visszamenőleges kezdettel.


A bíróság "ítélete" ezen követeléssel szemben az volt lényegét tekintve:  hogy mivel ez az OEP igazolvány több, mint két év, tehát 14 év biztosítotti időre vonatkozott, a felperesnek semmi nemű kára, hátránya nem keletkezik abból, hogy a munkáltató nem tudja előadni a korábbi (1974-től) jogviszonyokat is tartalmazó OEP igazolványt. Nincs olyan hatályban lévős jogszabály, ami a felperes által követelt OEP igazolvány hiányát, valamilyen ellátástól való elesést, vagy hátrányos következményt vonna magával. Alperes ugyan a munkavállalót illető iratokat köteles megőrizni, de az alperes költözködéseire hivatkozással azt előadni már nem tudja, felperesnek pedig ebből hátránya nem keletkezik, ezért ezen keresettel a bíróság nem foglalkozik.


Na ekkor ástam magam én is jobban bele a dologba, mert itt is gyakran azt olvastam, hogy az OEP igazolvány nélkül a nyugdíj igénylés így, meg úgy..


Ezekre való tekintettel is, én Katának azt válaszolom az OEP igazolvánnyal kapcsolatban, a kell-e kérdésére, hogy kelleni nem kell..


Üdv.

melcsi62
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:16 am

Munkába álláshoz milyen papírok kellenek?

HozzászólásSzerző: b.n.kata » kedd szept. 13, 2011 10:04 am

Sziasztok!


 


Köszönöm a válaszaitokat! Midegyikkel egyet értek. És ahogy olvasom, mindig eszembe jut más kapcsolódó dolog.


 


Most például az, hogy a munkaügyi és bérügyi papirok a munkáltatóknál ha jól tudom nem selejtezhetőek, végig megőrzendőek, ha a cég megszünik irattárba,vagy levéltárba kell elhelyezni.(lehet hogy nem pontosan irtam). Na de mi van egy e.v-nél. Nekem ugyan még minden beküldött '58-as nyomtatványom kinyomtatva el van rakva, NYENYI-knek meg a nyufig által átvétel igazoló pecsétetelt példányait oda raktam el ahol egyébként is gyűjtöm azon papirokat melyek majd esetlegesen a nyugdij szolgálati időt és nyugdíj alapjául szolgáló kereseteket hivatottak bizonyítani, ha esetleg a nyufignál nem jó a nyilvántartás. Viszont most már nincs NYENYI, igy az e.v.-nek csak a beküldött '58-ok maradnak. Akkor az '58 nyomtatvány +érkeztető+elfogadó nyugtát kellen nyugdíjba vonulásig megőrizni? Főleg ha a TB kiskönyvbe sincs ez az időszak beirva. 15- 20 év múlva már nem biztos hogy majd pontosan emlékszem, mettől-meddig milyen biztosítási jogviszonyom volt. Mondhatnánk hogy majd a nyufig nyilvántartásból. Csak hogy most kértem ki kimutatást tőlük hogy lássam  minden rendben van -e nyilvántartva, és lám hiányos,biztosítotti idő és keresetek viszonylatában is hiány van náluk.És nem azon időszak hibádzik mikor vállalkozó voltam, hanem még a régi 1988-1992 közötti időszak. Amely időszakban még állami cégnél is dolgoztam.(tudom hogy ezen időszak adatait a nyufig később kérte be az érintettektől, na de nem is stimmel).


 


Szóval (bő lére fogtam),a munkaviszonyosnál marad bizonyító erejű bizonylat a majdani nyugdíjhoz(év végén a munkáltató által kiadott pecsételt, aláírt 'Igazolás az egyéni járulékalapot képező juttatásokról'),de egyéni vállalkozónál igy hogy már NYENYI sincs nem marad semmi.(lehet hogy rosszul gondolom és túlbonyolítom?)


Melcsi rokonának bírósági döntéséhez pedig, hogy azt a döntést hozták hogy semmi hátránya nem keletkezett. Hát én ebben nem vagyok biztos. Gondoljátok el, 1974-től dolgozott abban TB kiskönyvben be volt irva hogy az adott munkaáltatónál mettől meddig dolgozott(aláírva,pecsételve). Az illető mikor 74-ben elkezdett dolgozni még nem gondolt nyugdíjra, nem gyűjtögette őrizgette a papirokat mert még fiatal volt, és lehet hogy a nyufignál ezen időszak hiányos, vagy hiányzik. És lehet hogy ez a kiskönyv lenne számára az egyetlen korabeli dokumentum,hogy igazolja a szolgálati idejét.


Üdv: Kata

b.n.kata
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:18 am

Munkába álláshoz milyen papírok kellenek?

HozzászólásSzerző: zspotorke » kedd szept. 13, 2011 10:31 am

Nem bonyolítottad túl Kata, mert bennem is pont ezek a dolgok motoszkálnak ( és nevezhetjük akár nagyfokú bizalmatlanságnak is) és nem másért , csak azért, mert még az EMMA korában is folytonos javítgatásokra kényszerültem annak ellenére, hogy én magam küldtem be nem hiányosan és nem elírva az adatokat.


De mesélhetném azt az esetet is, amikor egy általam már majd 20 éve könyvelt társaságnál hosszas vitám volt pontosan a biztosítási jogviszonyra vonatkozóan, mert a 38-as bejelentőről csak az adott magánszemélyhez tartozó jogviszony törlést rögzítették ( m.idő változás volt) az alatta levő bejelentés sor nem szúrta a szemét az adatrögzítőnek. Mindez  persze és szerencsére egy sajnálatos kórházi esemény  kapcsán derült ki évek múlva... Szóval csak azt akarom ezzel mondani, hogy ott is emberek dolgoznak és ők is tévedhetnek. Örülnék én is ha a rengeteg és bizton állíthatom hogy túlzott mértékű adminisztráció ellenére nem itt tartanánk és biztosak lehetnénk abban, hogy az állami adatbázis hibátlan.


De természetesen én egy percig nem vitatom, hogy Melcsinek tökéletesen igaza van és a kérdésedre valóban az a helyes és szakszerű válasz, hogy nem kell.  Az is valóban nagy baj lenne, ha az OEP igazolvány lenne az egyedüli és üdvözítő megoldás, de az ember a túlélés miatt sokszor kénytelen olyan dolgokat is megtenni, ami nem szabályos, nem tökéletes, de nem is főbenjáró bűn.

zspotorke
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:13 am


Vissza: Tb, munkaügy, bérterhek

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 26 vendég

cron