Szia Winzol!
Ezt vadásztam össze a kérdésemre mintegy válaszként. Igaziból még egy olyanra emlékszem, mintha egyszer valahol (hogy hol, arra már sajna nem!!!!) olvastam egy olyat amit tulajdonképpen ha jól értelek Te is írsz, mintha a három Szja tv-ben megfogalmazott feltételnek együttesen kellene fennállnia ahhoz, hogy személygépjárművé és cégautóadóval adóztathatóvá minősítse a T. Hivatal esetlegesen. Ha a 3-ból egy is hibádzik, akkor már nem személygépkocsi. Megnéztem a kocsit a márkakereskedőnél, hát kinézetre nagyon személyautónak tetsző csinos haszongépjármű. Ez csak úgy női szemmel és ez az adótörvényi besorolást nem írja felül természetesen. Ha teherautó az Szja tv. szerint is, akkor 2 főnek legális egérút az adómegtakarításhoz.
A zárt karosszériás, furgon típusú tehergépjárművek továbbra sem minősülnek személygépkocsinak! Ezeknek a járműveknek a jellemzőjük, hogy:
- vezetőfülkét a rakodótértől gyárilag kialakított térelválasztó különíti el;
- a vezetőfülkében legfeljebb 3 személy szállítható;
- zárt rakodótér hátsó vagy oldalsó nyílású;
- oldalán vagy hátsó részén ablakokkal felszerelt is lehet;
- rakodótérben nincs gyárilag kialakított ülésrögzítési lehetőség.
Természetesen a fentiek szerinti tehergépjárművek esetén az eredeti gyári rakodótérben elvégzett átalakítások (pl. térelválasztó megszüntetése, ülések beépítése, szállítható személyek számának egyéb növelése, biztonsági öv felszerelése) a besorolás azonnali megváltozását és személygépjárművé való átminősülést vonják maguk után. Zárt karosszériás kivitelű, ún. furgon típusú haszongépjárművek termékbesorolása A 87.04 vámtarifaszám alá osztályozandó áruszállító gépjárművek esetében a vezetőfülkét a rakodótértől az utasok védelmét szolgáló bármilyen gyárilag kialakított térelválasztó elem különíti el. Haszongépjárművek esetén a vezetőfülkében a HR Vámtarifa Magyarázat rendelkezései alapján, valamint az Áruosztályozási Rendelkezések figyelembevételével legfeljebb három személy szállítható. A zárt rakodótér lehet hátsó- vagy oldalajtó nyitású, oldalán vagy hátsó részén ablakokkal felszerelt is, de nincs gyárilag kialakítva ülésrögzítési lehetőség. Minden az eredeti gyári rakodótérben elvégzett módosítás, átalakítás (szállítható személyek számának megnövelése, üléssor(ok), biztonsági öv(ek) utólagos beépítése, az utasok védelmét szolgáló gyári térelválasztó elem eltávolítása) esetén a gépjármű azonnal elveszti a haszongépjárműként történő besorolását. Ebben az esetben személyszállító gépjárműnek tekintendő és a 87.03 vámtarifaszám alá osztályozandó.
Személygépkocsi vázra épített, elsősorban áruszállításra tervezett, háromajtós kivitelű kisáruszállító és az ún. "puttonyos" haszongépjárművek, zárt karosszériás kivitelben (87.04 vámtarifaszám) A belső kialakítás szerint 2 fő szállítására alkalmas vezetőfülkét gyári térelválasztó elemmel határolták el a rakodótértől. Az utasok védelmét szolgáló térelválasztó elem eltávolításával, újabb üléssor, biztonsági övek beépítésével a gépjármű azonnal elveszti haszongépjárműként történő besorolását. A kis áruszállító gépjárművek esetén rendszerint felfelé vagy két irányba oldalra nyíló hátsó ajtón keresztül lehetséges a rakodótérbe az áruk ki-, illetve berakodása. A "puttonyos" haszongépjárművek esetén a zárt rakodótér lehet hátsó- és oldalajtó nyitású, oldalán és hátsó részén lehet ablakokkal felszerelt is, abban gyárilag kialakított további ülésrögzítési, biztonsági öv felszerelési lehetőség nincs. Lehetnek eltérő kialakítási lehetőségek típusonként és modellenként: nincsenek oldalablakok, oldalajtó, hátsó ablak hiánya stb.
Üdv: P.Zsuzsa