Szia!
A kérdéssel kapcsolatban azon töprengtem, hogy miért fizettek a fennmaradó rész után SZJA-t, Tb-t, MAJ-t? Hiszen a természetbeni juttatás fogalmának leglényegesebb eleme, hogy magánszemély részére juttatott ingyenes termék, vagy szolgáltatás!
Amit nem vesz igénybe senki, az nem lehet természetbeni juttatás. Sőt, szerintem az ilyen költség a tao. szempontjából is elismert költség, a 3.sz. melléklet B) 3. pontja szerint, mint személyi jellegű kifizetés.
A munkavállalónak nyújtott üdülési szolgáltatással kapcsolatban pedig azt kellene megvizsgálni, hogy megfelel-e az SZJA-tv. 1.sz. melléklet 8.33 pontjában foglaltaknak:
8.33. a munkavállaló részére - figyelemmel a 9.4. alpontban foglaltakra is - a munkáltató (ideértve a munkáltató cégnek a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény szerinti kapcsolt vállalkozását, költségvetési szerv esetében a felügyeleti szervet és a Miniszterelnöki Hivatal Központi Szolgáltatási Főigazgatóságát is) által a tulajdonában álló, vagy vagyonkezelésében lévő belföldi üdülőben vagy szakszervezet által belföldi üdülőben biztosított üdülési szolgáltatás révén juttatott bevételből évente legfeljebb magánszemélyenként az adóév első napján érvényes havi minimálbér összegét meg nem haladó rész, feltéve, hogy a munkáltató, illetve a szakszervezet üdülési csekk formájában az adóévben nem nyújt ugyanazon magánszemélynek adómentes természetbeni juttatást; a rendelkezés alkalmazásában a munkavállalóval esik egy tekintet alá a munkavállaló és az elhunyt munkavállaló közeli hozzátartozója, valamint a szakképző iskolai tanuló, kötelező szakmai gyakorlatának ideje alatt a hallgató, továbbá - ha volt munkáltatója (annak jogutódja) nyújtja részére e juttatást - a nyugdíjban részesülő magánszemély és annak közeli hozzátartozója is;
Nem ismerem a pontos körülményeket - meg jogász sem vagyok - hogy megfelel-e a "vagyonkezelésében lévő" fordulatnak a ti üdülőhasználatotok. Ezt talán a cég jogászával kellene megbeszélni, az üdülőhasználattal kapcsolatos jogi iratanyagot áttekintve.
Ha ugyanis megfelel, akkor - még ebben az évben utoljára - adómentesen üdülhetnek (és üdülhettek korábban is) a dolgozók, ha az önköltség nem haladja meg az adóév első napján érvényes minimálbér összegét, illetve ha a felettes részt térítik. Vagy nem térítik, és akkor meg csak a min.bér feletti rész lesz a természetbeni juttatás, ami adó- és járulékköteles a cég részéről.
Az önköltség megállapítását, a számítás módját pedig önköltségszámítási szabályzatban kell rögzíteni. Szerintem az 1 napra számított költség*az igénybevett napok száma lehet a helyes, de azt is rögzíteni kell, hol, mely főkönyvi számlán, vagy milyen analítikában gyűjtjük a költségeket, stb.
Nem tudom, könyvvizsgálatra kötelezett-e a vállalkozás, de ezt érdemes lenne vagy a könyvvizsgálóval megbeszélni, vagy egy adószakértő/tanácsadó igénybevételével a szabályzatot megírni (leginkább a számítás helyes módszerére igénybevenni). Igaz, fizetni kell érte, de még mindig kevesebb, mint a hibás elszámolások miatt befizetett közterhek.
A fentiek után újra kellene számítani a korábbi évek elszámolásait, közterheit, és annak eredményétől függően a szükséges visszafizetéseket (munkavállalók), ill. önellenőrzéseket (SZJA, TB, MAJ, társasági adó) elvégezni. Mert a fenntartási költségek után (az üdüléssel igénybe nem vett rész) feleslegesen megfizetett SZJA, TB és egyéb közteher költségkénti elszámolása sem helyes, ami társ. adó hiányt eredményez.
Szóval mindenképpen érdemes adószakértővel vagy tanácsadóval konzultálni, mert az én nem vagyok az, csak próbáltam a gondolataimmal segíteni, és bízom benne, hogy helyesen írtam.
Üdv: Böbe