Teszt-autóm még nem volt, de én készletként kezelném, mint a "teszt kozmetikumokat"......(mert NŐ vagyok)
Bocsánat, ez csak vicc és pihentetőnek szántam! Üdv:Napraforgó
Teszt-autóm még nem volt, de én készletként kezelném, mint a "teszt kozmetikumokat"......(mert NŐ vagyok)
Bocsánat, ez csak vicc és pihentetőnek szántam! Üdv:Napraforgó
Lehet, hogy nekem is azért szimpatikusabb a készlet?
A tesztautókat én is csak papíron ismerem, még jogosítványom sincs.
Bocs, most már tényleg megyek aludni.
Jó éjt mindenkinek:eco
Sziasztok!
CSatlakozok a készlet pártiak közé. Mivel a számviteli besorolás elve az, hogy meddig szolgálja a vállalkozás érdekét, éven belül vagy éven túl, ezért a tesztautó ebből a szempontból a készletek közé illik. Hogyan fogja elcsábítani a vevőt egy három éves, nem a technikai csúcson lévő, netán elhasznált járgány? A tesztautóvá minősítésnél tehát szándék szerint az éven belüli értékesítéssel számolnak általában az értékesítők.
Az hogy esetleg nem jön össze az éven belüli értékesítés, előfordul más készletnél is.
Mivel jár az, ha tárgyi eszköznek minősítjük? Értékcsökkenést számolunk el utána, ezt a társasági adó alapnál is érvényesítjük - éves 20 %-os mértékben. Biztos hogy jogos ez a társasági adó alap szűkítés?
Mivel jár az, ha készleten van? Ha évközben értékesítik, akkor realizálják az eladási árban az értékesítés eredményét (a beszerzési ár és az eladási ár különbözeteként), 2007-ig korrigálták az átsoroláskor visszafizetett áfát és az értékesítéskor a beszerzéstől számított 60 hónapig hátralévő időre járó áfával. (Az új áfa törvény átmeneti szabályának értelmezésével kapcsolatban az adóhatóságnak feltett kérdésemre még nem kaptam választ. Azt, hogy hogyan kell a 2007-ben beszerzett tesztautónál eljárni, - két választhatónak túnő megoldás közül - még nem tudom biztosan.).
A készleteket minden év végén értékelni kell, és adott esetben értékvesztést kell elszámolni, ha a piaci érték nem igazolja vissza a nyilvántartási értéket. Ez az értékvesztés a társasági adó alapnál érvényesíthető.
Ha kiderül végre a tesztautók, személygépjármúvek értékesítésénél 2008-ban használható áfa tv. szerinti előírás, akkor jelzem nektek is.
Üdv.Zs.
Sziasztok!
Én régebben dolgoztam márkakereskedéseknél. Nálunk egyértelműen készlet volt, mindkét márkánál. Külön alszámlán tartottam nyilván, de készletként. Thzs érvei teljesen helytállóak ezügyben.
Tudomásom szerint azonban, hogy van olyan márka is, amelyeknél tárgyi eszközre kell venni.
Meg kell nézni azt a szerződést, mely a főimportőr és a márkakereskedő között köttetett. Ebben nagy valószínűséggel van utalás a tesztautókra, azok kezelésére. Mindenképpen javaslom ezen szerződés átbogarászását.
Zsuzsa
Sziasztok!
Hétvégén picit vicceltünk, de komolyra fordítva én is kitartok a készlet mellett. A besorolást a beszerzéskor annak alapján döntöm el, hogy mi a célom az eszközzel kapcsolatban. Tárgyi eszköz, ha azért veszem, mert több éven át (de legalább egy éven túl) szeretném használni, készlet, ha a termelésben felhasználom (átalakul, beépül, elfogy), egy éven belül "elkopik", vagy ha eladásra szánom. A tesztautó esetében nem azért veszem, hogy egy éven túl megtartsam, a beszerzés célja eleve az értékesítés, a kötelező bemutató időszak után (ami rövidebb egy évnél) mindenképpen el szeretném adni. Tárgyi eszköz esetében az elsődleges cél a tartós használat és csak másodlagos az, hogy ha már nem akarom vagy nem tudom tovább használni, akkor megpróbálom értékesíteni. Ez akkor is így van, ha egy tárgyi eszközként beszerzett eszköz esetében mégis meggondolom magam és egy éven belül eladom (gondolom ez a kivételes eset az eszközeim között és nem rendszeres, mint a tesztautók esetében, itt az a ritkább, ha nem adom el egy éven belül) Szóval szerintem az eredeti szándék a döntő az eszköz besorolásánál, így a tesztautót a készletek között tartom nyilván.
Az áfa nekem is fejtörést okozott, örülök, hogy thzs már lépett ezügyben és segít a többi elbizonytalanodott könyvelőn.
Előre is kösz:eco
A DEMO autó sem ez ,sem az, így rád van bízva hova sorolod.
El kell dönteni , hogy van-e, illetve megfelelően alátámasztható-e a továbbértékesítési cél . illetve van -e magáncélú használat ! A beszerzés célját , hogy továbbértékesítés-e , a vállalkozás jogosult meghatározni, tehát azt elég a számviteli politikában rögzíteni. A magánhasználatot lehet tiltani, kell útnyilvántartás, DEMOnapló, km nyilvántartás...stb.
Ha nem továábértékesítési a cél ,illetve van magáncélú használat, illetve ven bizonyíthatóan hasznosítás ,akkor egyértelmű, tárgyi eszköz, le nem vonható ÁFA, a használatnak megfelelően minősített SZJA ( cégautó adó besorolás) ,ÁFA arányosítás ( volt)
Ha fentiek nem állnak fenn, akkor kezdődik a bonyodalom . A számvitel kizárja a tárgyi eszközkénti besorolást, ha az nem szolgál éven túl ( 24§) Egyúttal kizárja a készletkénti kezelését is, hiszen ott- mivel csak áru kategória lehet- , meg kell felelni " a változatlan állapotban marad" kritériumnak. Így számvitelileg ránk bízott , valójában sehol sem az igazi, nem lehet egyértelműen besorolni a jogszabály szerint, tehát a büntetést sem lehet egyértelműen alátámasztani jogszabályi hivatkozásokkal!
Az APEH állásfoglalása szerint a kizárólagos kipróbálás nem keletkeztet magáncélú használatot ,így cégautó adó fizetést sem (SZJA) . Forrása : www.apeh.hu/archiv/allasf/aee2004_8.htm ( adóellenőrzési értesítő) Ebből következik az ÁFA vonzata: hogy ha van továbbértékesítési cél és nincs magáncélú használat ( a fentiek szerint) akkor van levonható ÁFA. Ezt a 198/166 - a mai napig hatályos - APEH állásfoglalás is megerősíti. Az ÁFA tv. kritériuma szerint ugyanis a gépkocsi ÁFA levonhatóság feltétele: kell továbbértékesítési cél , ne legyen magáncélú használat , hasznosítás. A hasznosítás véleményem szerint eleve kizárt, hiszen nem állítok vele elő eredményt ,nem adom bérbe, nem szedek érte pénzt..stb, csak költséget keletkeztet, ésaz értékesítés valószínűleg enélkül is működne, ez csak egy kötelező kiadás ,ami a vállakozás szokásos tevékenysége keretében merül fel , tehát mint költséget a TAO is elismeri . Ugyan mindenhol az ÁFA le nem vonhatóságát publikálják, de azért érdemeskörüljárni a témát, mit jelentenek az egyes szavak.
Fentiekre hivatkozva véleményem szerint a továbbértékesítési cél ,a magánhasználat ,illetve kizárása egyértelműen bizonyítható , amin "lovagolni"lehet, az a hasznosítás értelmezése , kinek mit jelent .Ettől függ ugyanis az áfa. Érdemes utána nézni ,esetleg szakmai , közgazdasági oldalakon hiteles megfogalmazást keresni erre nézve.
Véleményem szerint neked kell besorolnod és az elszámolásokat a jogszabályi helyekkel alátámasztanod, mivel mindenkinél más lehet a cél, másra használhatja ezeket az autókat, másként dokumentál, más van a számvitelipolitikában..stb. A lényeg, hogy hitelt érdemlően tudd bizonyítani hogy megfelel a jogszabályi előírásoknak az elszámolásod.
NEkem az idei ÁFA tv 86§(b) van bajom. HA tárgyi eszköz gépkocsit értékesítünk ,akkor az mentes? HA igen , akkor ahhoz a 136§( 2) szerint nem kapcsolható arányosítás? .Az APEH válaszként leírta a törvényt szokása szerint, szóval nem tudom értelmezni , esetleg valaki közületek
Köszönöm, és minden szépet kívánok nektek:
Éva
Sziasztok! Ez az első hozzászólásom, de már régóta olvasgatom a válaszaitokat. Sokat segítenek munkámban, ezért úgy gondolom kötelező megválaszolnom ezt a feltett kérdést.
TEHÁT:Igen, ha tárgyi eszköz személygépkocsit értékesítünk, azt mindenképpen mentesen kell kiszámlázni és a számlán fel kell tüntetni, hogy "A 2007. évi CXXVII. tv. 87§ (b) pontja alapján adómentes termékértékesítés." Több szakmai fórumon is beszélgettünk már erről és bizonyára ti is hallottátok, hogy az APEH Igazgatóságok állásfoglalásai sem voltak egységesek ez ügyben, de mára letisztult a kép és ez lett a követendő. Az arányosítás pedig nem lehetséges. Felvetettük mi is, azt a lehetőséget, hogy mi történik abban az esetben, ha még nem járt le az 5 év, de az APEH előadója határozottan kijelentette, hogy csak ezt és csak így fogják elfogadni.
Szép napot mindenkinek! Alo1
Szia Alo!
Köszönjük, hogy megosztottad velünk a tapasztalatodat. Üdv. Kata
Sziasztok!
Láttátok ma az APEH portálon a legújabb fejleményt a 87§ (b)-val kapcsolatban? Amit eddig sehol nem lehetett hallani, pláne nem olvasni: " Az áfatörvény 87.§-a kapcsán figyelemmel kell lenni arra is, hogy e pont csak akkor értelmezhető és alkalmazható, ha a beszerzés során tényszerűen volt áthárított adó, amelyre az adólevonási tilalom beállt. Abban az esetben, ha a beszerzés során előzetesen felszámított adó nem volt, akkor a termék értékesítésére nem alkalmazható az áfatv. 87. § b) pontjának adómentesítő szabálya; ebben az esetben az adott termékre vonatkozó adókulccsal kell számlázni."
Ez azt jelenti, hogy ha magánszemélytől, nem áfa alany vállalkozástól, vagy olyan kereskedőtől (pl használtautósok) vette ügyfelünk a személygépkocsiját aki különbözeti áfa alá tartozik, akkor eladáskor ezt az autót bizony 20%-os kulccsal kell kiszámlázni.
Üdv. Alo1
Sziasztok !
AZ APEH 8917/2008. levele az Áfatörvény 87 § b) pontjának alkalmazása nekem még mindig nem egyértelmű !
Szeretném a hozzáértők válaszát is megtudni, hogy az utolsó bekezdés alapján, a nem adóalanytól, 87§ b) pontja alapján kiszámlázott adalanytól a használt személygépkocsi 20% áfa kulcs alá tartozik.
Itt jön az én gondom: az ÁFA § 216§ a), b) d) pontja szerint az adó alajpát a viszonteladókra vonatkozó különös szabályok szetint kell megállapítani, tehát nem a teljes érték után számlázzuk ki a 20% áfát! Természetesen itt használt gépkocsikról beszélünk!
Várom a többiek észrevételét, hátha én rosszul értelmezem!
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég