Adófórum

Adózási és számviteli információk

Problémás felszámolás

Számvitel

Problémás felszámolás

HozzászólásSzerző: F.Juli » csüt. jan. 01, 1970 1:00 am

Sziasztok! Nagyon-nagy problémám van, amiben szeretnék tisztábban látni. Leírom, hátha van valakinek tapasztalata: Elvállaltam, hogy egy nem működő Bt-nek 2008-ban elküldöm a „0”-ás járulék,- és egyéb bevallásait, mondván, hogy nem folytatnak semmilyen tevékenységet, sok tartozásuk van, amit rendeznek, amint tudnak és előbb-utóbb meg fognak szünni. (egyébként is alakítottak egy Kft-t a feleség nevére, itt folytatják a tevékenységet. A Bt a féj nevén van). A könyvelőjük talán meghalt, de a részleteket nem ismerem, lényeg, hogy 2007.12.31-el megszünt a megbízás. Júniusban tájékoztattak, hogy a Bt egyik ügyfele felszámolási eljárást akar indítani a tartozás miatt. Én javasoltam, hogy mindenképpen próbáljanak megegyezni, esetleg részletekben rendezni a tartozást. Ez nem történt meg, a felszámolási eljárás elindult. A felszámoló kéri az ilyenkor szokásos anyagot, bevallásokat. Az ügyfél megkért, hogy segítsek ezt a dolgot lebonyolítani. Nekem nincs semmi tapasztalaom ebben, ezt közöltem vele és azt javasoltam, hogy keressen egy tapasztalt szakembert. Nem tette meg. Közben a felszámoló felszólította, hogy amennyiben a kért mérleget és egyéb iratokat nem adja át, feljelenti a VPOP-nél. Próbálok neki segíteni, de nem tudok. Az átadott számlák, iratok hiányosak. A 2007. záró főkönyvi kivonatban olyan tartozások szerepelnek, amiket elmondása szerint már kiegyenlített. Számla, bizonylat nincs róla, lekönyvelni nem tudom. Ezzel szemben „papíron” elég magas a pénztár záróegyenlege, ami nagy baj. Kértem, hogy szerezze be a hiányzó bizonylatokat, hogy le tudjam könyvelni a kifizetett tételeket, de nem veszi elég komolyan az egészet, úgy érzem nem tesz meg mindent. A napokban olyan kinyomatott kimutatásokat találtam az anyagában, amin 2008-as tételek is szerepelnek, amit valamiről lekönyveltek, de a bizonylatok nincsenek meg.(Gondolom, ekkor a könyvelőirodában, ahol könyvelték, valaki még foglalkozhatott a dolgaival, az iratokat elmondása szerint márciusban adták át neki). Nem tudok mit kezdeni a dologgal, viszont nagyon bánt, már aludni sem tudok mert tisztában vagyok vele hogy ez nem „játék”. Tudom, hogy ez legfőképpen az ügyvezető gondja és problémája, de ettől még nem tudok nem foglalkozni vele. Szerintetk ilyen helyzetben mit lehet tenni és mire számíthat az ügyvezető? És nem utolsó sorban hogyan segíthetek  neki? Jó ismerőseim, a felesége babát vár, nem hiányzik ez a tortúra, bár tudom, hogy hibásak abban, hogy így alakult.

Kicsit hosszúra nyúlt, de talán így kerek.  

Üdv.: F.Juli 

F.Juli
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:16 am

Problémás felszámolás

HozzászólásSzerző: benevar » kedd okt. 28, 2008 10:47 am

Kedves Juli!

A tevékenység lezáró mérleg fordulónapja a felszámolás kezdő időpontját megelőző nap. Leltárt (!) kell készíteni, célszerű az egyenlegközlőket kiküldeni. A "megszűnéses" bevallásokat  fordulónappal be kell adni (Áfa,  szakképzési, kifizetéshez kapcs.  járulékokról adókról, stb.), még akkor is ha nullás. (Az  Apeh ez alapján nyújtja be a hitelezői igényét, a hibás bevallások javítására felszólítja a felszámolót és 1 éven belül ellenőrzést tart és ezt követően módosítja a hitelezői igényét.)  Az tev.lez. mérleget a felsz.kezdő időpontját követő 40 napon belül át kell adni.

Az ügyvezető felelőssége, hogy a beszámoló elkészüljön és tartalma a valóságnak megfelejen, büntetőjogi kategória. Az ő érdeke is, hogy a hiányzó bizonylatok, ha valóban léteztek/léteznek előkerüljenek. Segítség az egyenlegközlő és ez alapján a banki kivonat másolat, vagy a szállító pénztár bevételi bizonylata.  A felszámoló az átadott anyagokat szakértővel átvizsgáltatja, főleg a vagyonértékelést vizsgálja.

A tartozásokat a hitelezők követelésüket a felszámolás kezdő időpontjától számított 1 éven belül bejelenthetik, azt követően jogvesztő. 40 napon belül határidőn belül, 40 napon túl 1 éven belül határidőn túli hitelezői igényként veszi nyilvántartásba a felszámoló a megfelelő regisztrációs díj megfizetése esetén.  Azokat az igényeket is nyilvántartásba veszi -ha a hitelző bizonyitani tudja-, ami nem szerepel a könyvelésben (pl. kamat, stb.). Ha a vagyon fedezetet nyújt rá, kiegyenlíti.

 A vevő állomány helyessége azért fontos, mert ezeket a felszámoló behajtja. 

 Csak akkor tudsz segíteni, ha a Te munkádat is megfelelően segítik. Ha nem, akkor akármilyen jó ismerős is (vagy csak kihasznál?), -sza...ból várat nem lehet építeni-, helyedben nem vállalnám ilyen feltételekkel. 
benevar
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:16 am

Problémás felszámolás

HozzászólásSzerző: aniko.varga2006 » kedd okt. 28, 2008 11:00 am

Vannak emberek, akiken ha megszakadsz, sem tudsz segíteni, mert nem hagyják... Ilyenkor először magadat védd.

Nem értem, hogy milyen mértékben vállaltad el mégis ezt a céget "ügyfélnek". Azt írod, felkértek, te ezt visszautasítottad, ők nem mentek máshoz - akkor most mi van? Ha ez a cég neked valóban ügyfeled, akkor a nyilvántartásodban (pénzmosás!!) szerepelnie kellene, írásos szerződés ajánlott és így tovább. Átnézted az ügyeit, sok a gubanc.  Mivel a felszámoló jogosan kéri az iratokat, Te nem teheted meg, hogy továbbra is őrizd. Készítenék minden darabról fénymásolatot és így átadnám a felszámolónak a lehető legsürgősebben.  Fontos lenne, hogy tudatosítsd az ügyféllel, amit most csinál, az akár Btk-ba ütköző cselekmény is lehet. Tehát rá van kényszerítve, hogy együttműködjön a felszámolóval és tisztázza a helyzetet. Ha az anyag a birtokodban van, akkor nálad is ketyeg egy bomba. De azt hiszem, nem kell hogy ijesztgesselek, látod a bajt magad is.

aniko.varga2006
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:13 am

Problémás felszámolás

HozzászólásSzerző: F.Juli » kedd okt. 28, 2008 11:49 am

Köszönöm az eddigi válaszaitokat. Én nem vállaltam el csak a "0"-ás bevallások beadását a többit nem, de nem kerestek mást és "várják", hogy segítsek. Viszont lehet, hogy azzal segítek a legtöbbet, ha nem bonyolódom bele a dologba. Nem látom tisztán, hogy a felszámolónak pontosan mi a feladatköre, ha átadom neki az iratokat, ő köteles eljárni a tartozásokkal és kintlévőségekkel kapcsolatban? Vagy ezt mindenképpen egy könyvelőnek kell megcsinálnia? A szükséges bevallásokat csak könyvelő adhatja be? Akkor lennék a legnyugodtabb, ha fognám a dobozt az iratokkal és az ügyvezető jelenlétében átadnám a felszámolónak? Ezt megtehetem?

Üdv. : F.Juli

F.Juli
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:16 am

Problémás felszámolás

HozzászólásSzerző: validitas » kedd okt. 28, 2008 12:35 pm

Szia Juli!

A könyvelő feladata az egy ilyen esetben, hogy elkészítse a felszámolási eljárás kezdetét megelőző nappal a záró bevallásokat, az éves beszámolót, az azt alátámasztó analítikákat (pl. követelések-kötelezettségek leltára), majd az anyagot átadja a megbízójának, aki köteles azt átadni a felszámolónak. Ezt történhet úgy is, hogy te is jelen vagy, de nélküled is, mert az már a vállalkozás vezetőjének a dolga, felelőssége.

Mivel a helyzet kaotikus, azt javaslom, hogy a meglévő adatokból készítsd el a tevékenységet lezáró bevallásokat, mérleget, stb. A házipénztár leltár legyen az ügyvez.feladata. Ha nincs annyi pénz, mint papíron, akkor nyilván a nem könyvelt, de már kiegyenlített tartozásokra is fizetett. Gondolom, a többit meg kivette ténylegesen, csak papíron nem, ezért nem is adózta le, nem is fizetett járulékot utána. Ezeket mind írd le egy jegyzőkönyvben, és add át a vállalkozás felelős vezetőjének, az átvételét aláírásával igazolja, valamint a visszaadott iratok, bevallások, mérleg, stb. tételes leltár szerinti átvételét is, nehogy ebből később neked legyen problémád.. Aztán ők ketten majd a felszámolóval kisütik, hogy mi a további teendő. A felszámoló nyilván már nem egy ilyen cég felszámolását végezte, van jártassága a kaotikusan könyvelt v. nem könyvelt cégekkel kapcsolatban. A követelések behajtása, a hitelezők, tartozások kiegyenlítése, a felszámolás alatti gazd.események könyvelése, stb. az már mind a felszámoló feladata, nem a tiéd.

Annyit tudsz még segíteni, hogy figyelmezteted az ügyvezetőt, hogy ezért ő korlátlanul (anyagilag is!) felelős, mivel Bt-ről van szó.

Üdv: Böbe 

validitas
 
Hozzászólások: 3
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:14 am

Problémás felszámolás

HozzászólásSzerző: F.Juli » kedd okt. 28, 2008 12:59 pm

Nagyon hálás vagyok mindenkinek a válaszokért, ahogy olvasom, úgy merülnek fel bennem újabb kérdések: A 2007-es főkönyvi kivonatban a magas pénztáregyenleg és a ki nem egyenlített tartozások szerepelnek, amik egy részéről kiderült, hogy ki van egyenlítve, de valamiért a könyvelő ezt nem vizsgálta. (Nem egészen értem, mert egyébként az anyag nagyon precíznek és rendezettnek tűnik.) A kérdésem az, hogy ilyen esetben önellenőrizni kell a 2007-es évet, vagy 2008-ra kell lekönyvelni ezeket a tételeket az egyenlegközlők alapján? Le lehet-e könyvelni olyan tartozás kiegyenlítését, amiről nincs más csak a 2007-ben lekönyvelt számla és egy nyilatkozat 2008-ban, hogy nincs a Bt-nek tartozása feléjük, de a tartozás kifizetéséről nem kapott pénztárbizonylatot? Egyáltalán milyen bizonylat kell, hogy ki lehessen egyenlíteni a pénztárból a tételeket?

Köszönettel: F.Juli

F.Juli
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:16 am

Problémás felszámolás

HozzászólásSzerző: M.Éva » kedd okt. 28, 2008 1:22 pm

A pénztárból a kiegyenlítéseket akkor tudod kikönyvelni, ha van róla bizonylat: egysz.kp-s számla( azonnal ki van fizetve), nyugta, csekk feladóvény része,átvételi elismervény, bármi ami bizonyítja- még egy magánember sem ad ki pénzt úgy, hogy erről ne lenne valami papírja, egy vállalkozásban ez alapvető dolog-hiszen a másik fél könyvelője is papírból dolgozik- egy kifizetést két helyen kell lekönyvelni!

Nem a könyvelőnek kell kivizsgálnia, hogy a tartozások ki vannak-e fizetve!A könyvelő időnként tud adni a vevőkről és szállítókról egyenlegközlőt, és az ügyfele a partnereivel tisztázhatja amivel nem ért egyet, keresheti a nem átadott bizonylatokat, a kifizetésről kérhet egy (hiteles) fénymásolatot,stb. ezekről a mérlegkészítésig le lehet könyvelni a dolgokat.Aki a cégében ezeket az alapvető dolgokat nem tudja követni, alkalmazzon egy saját ügyintézőt, vagy pénztárost -aki bizonylat nélkül biztosan nem ad ki pénzt a kezéből!Ezeket még most is megteheti, mert a beszerzett bizonylatok alapján a felszámolónak kevesebb készpénzt kell átadni.Mert a kp.-t kérni fogja!!!

Üdv:Éva

M.Éva
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:12 am

Problémás felszámolás

HozzászólásSzerző: F.Juli » szer. okt. 29, 2008 10:36 am

Mégegyszer köszönöm a sok segítséget, hasznos információt mindenkinek. Tegnap beszéltem a felszámolóval, tisztáztuk a dolgokat és a további teendőket. Azt azonban nem tudom, hogy ha megkapjuk a kifizetésekről a hiteles másolatokat, melyik időszakra kell könyvelni? Önellenőrizni kell a 2007-es évet, mert a kifizetések akkor történtek, vagy mivel most kerültek a birtokunkba a szükséges papírok, 2008-ra lehet könyvelni? Az igaz, hogy az eredményt nem érinti, de a mérleg főösszeget nagymértékben.

Köszönöm: F.Juli

F.Juli
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:16 am

Problémás felszámolás

HozzászólásSzerző: M.Éva » szer. okt. 29, 2008 11:12 am

Szerintem elég a felszámolás előtti zárómérlegbe bele tenni, hiszen már a múltra nem lesz jelentősége.De ha már az is elkészült, át lehet adni a felszámolónak- hiszen a benyújtott igények szerint 99%, hogy be fog adni egy korrigált nyitó mérleget, abban majd helyreteszi ezeket a dolgokat!

Éva 

M.Éva
 
Hozzászólások: 0
Csatlakozott: kedd ápr. 05, 2016 10:12 am


Vissza: Számvitel

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég